fbpx

Year: október 18, 2021

Szénhidrátlemerítő edzés (Lean Fueling)

Szerző: Kindl Gábor, az Enduraid és az I:AM fueling alapítója Nem megy le az utolsó 5 kiló vagy szeretnéd a szervezeted aerob energiaképző folyamatait gazdaságosabbá tenni? A megoldás: Szénhidrátlemerítő edzés heti 2-3 alkalommal. Kezdjük az elejéről. Alapvetően más frissítési protokollt kell alkalmazni az edzések és a versenyek során. Az edzéseken rendszeresen vissza kell fogni a szénhidrátbevitelt, míg a versenyek során maximalizálni kell a bevitelt, figyelembe véve a felszívódást befolyásoló koncentrációt és glikémiás index – energiasűrűség arányt. Szükséges-e gyakorolni a szénhidrátbevitelt? Az előző gondolatot folytatva rögtön egy kis, de rendkívül fontos kitérővel kezdem az indoklást: A szénhidrátbevitelt nem kell gyakorolni, mert

Miért kell pihenni a főverseny után?

Sok sportoló úgy tart a pihenéstől, mint a tűztől. „Ha abbahagyom, akkor visszatérek a régi, edzetlen, rossz formámba. Eltunyulok, meghízok, emberileg is nulla leszek.” Ezek a gondoltok pörögnek sokak fejében, ha az edzésterven meglátják a rettegett kanapét, vagyis a tejes pihenőt jelző ikont. Pedig a szervezetnek szüksége van pihenésre! A sportteljesítmény hullámzó A sportteljesítmény soha nem egyenletes, hullámzik. A hullámok jönnek, mennek. Egy jól felépített edzésprogram során az edző előre látja és számításba veszi ezeket a hullámokat. Egy ad-hoc program viszont elszenvedi ezeket. Ha egy versenyen kitoljuk a határainkat, csúcsra járatjuk a testünket, akkor teljesen normális, hogy ezt követően csak

Mitől több a dietetika, mint pusztán csak étrend?

Sokan csodát várnak a dietetikustól, de ő sem varázsló. Ugyanakkor nem is egy karakterek mögé bújt számítógép! Ebben a cikkben elárulom, mitől lesz a közös munka hatékony. Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján született meg a gondolat a fejemben, hogy szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a dietetika mennyire komplex terület. Gondolhatunk egy betegség miatt szükségessé vált diétára, sportolói étrendre vagy éppen az egyik leggyakoribb okra, amivel hozzám fordulnak, a fogyásra. Sokszor tapasztalom, hogy a kliensek/sportolók szinte csodát várnak a dietetikustól, illetve zömében arra készülnek, hogy valamilyen tarthatatlan, szigorú és élvezetektől mentes étrendet kapnak majd a kezükbe. Ezen sztereotípiák mentén próbálom

5 dolog, amit nem tudtál az extrém ironmanről

A triatlonistáknak semmi nem elég. Mindig találnak újabb és újabb módszereket arra, hogy változatosan szivassák magukat. Itt van ez az új őrület is, az extrém triatlon. Mintha egy “sima” ironman nem lenne elég nehéz… De mi ez az extrém triatlon (röviden: xtri) pontosan?  Az extrém ironman 2003-ban, Norvégiában született és azóta is ott tartják a legikonikusabb, néhány éve már világbajnoksággá fejlődött versenyt, a Norsemant. Ez az extrém triatlon Konája! Mára odaáig fejlődött ez a “szakág”, hogy ezeknek a versenyeknek is van egy ernyőszervezete, méghozzá az Xtri World Tour. A sorozatnak jelenleg 17 állomása van, a világ minden pontján a Himalájától

Garmin pulzuspánt-választó

Ha futó- kerékpár- vagy triatlonedzővel szeretnél dolgozni online rendszerben, az első dolog, amit kérni fog, hogy legyen egy sportórád a hozzá kompatibilis pulzuspánttal. Sokszor megkapjuk azt a kérdést, hogy mégis milyen pántot érdemes vásárolni? Ezzel a cikkel ebben a döntésben szeretnénk segíteni. Több márka is megtalálható a piacon, melyek közül három sportóra (nem okosóra, az más kategória!) emelkedik ki igazán a mezőnyből, melyekről minden bizonnyal már hallottál: a Polar, a Suunto és a Garmin. Mi utóbbit javasoljuk mindenki számára, hiszen a széles termékpaletta mellett a hazai márkaképviselete és szervizháttere is – túlzás nélkül állíthatjuk-  ennek a márkának a legjobb. 

Az Ironman felkészülés 5+1 aranyszabálya

Van már mögötted több triatlon szezon, és rövidebb (sprint-, rövid- és közép-) távokon kellő tapasztalatot, versenyrutint, a kitartó edzéssel pedig megfelelő állóképességet szereztél? Emelnéd a tétet? Ez esetben a hosszútávú (Ironman) triatlon lehet a következő lépcső. Annyit azért szögezzünk le, hogy nem KELL mindenkinek Ironmant csinálnia. Ha inkább maradnál a sprint-, olimpiai- vagy középtávnál, az is teljesen rendben van. Ez esetben olvasd el korábbi cikkeinket a témában: Sprint- és olimpiai táv felkészülés 5+1 aranyszabálya Középtáv felkészülés 5+1 aranyszabálya   Ebben a cikkben az Ironman – más néven teljes táv vagy hosszútáv (3800 m úszás, 180 km bringa és 42,2 km

A 70.3 Ironman felkészülés 5+1 aranyszabálya

Van már mögötted legalább egy triatlon szezon, és rövidebb távokon kellő tapasztalatot, versenyrutint, a kitartó edzéssel pedig megfelelő állóképességet szereztél? Ha sprinttáv alatt szinte be sem melegszel, és a rövidtávot valóban rövidnek érzed, akkor eljött az idő, hogy kipróbáld magad féltávon! A triatlon elképesztő népszerűségnek örvend manapság, egyre többen próbálják ki magukat benne, de sokan túl sokat akarnak egyszerre, emiatt csúfos kudarccal végződhet egy-egy próbálkozás. Ha már nem vagy teljesen kezdő, de szintet lépnél és jól is szeretnéd csinálni, azt javasoljuk, hogy az Ironman előtt még szerezz tapasztalatot féltávon. Ebben a cikkben a “félironman” (70.3) – más néven féltáv vagy

A sprint- és rövidtávú triatlon felkészülés 5+1 aranyszabálya

Szeretnél valami újat kipróbálni és keresel egy jó kis kihívást? Stabilan teljesíted a 10 kilométert, esetleg már félmaratont is futottál? Nem félsz a víztől és tudsz bringázni? Próbáld ki a triatlont! A triatlon elképesztő népszerűségnek örvend manapság, egyre többen próbálják ki magukat benne, de sokan túl sokat akarnak egyszerre, emiatt csúfos kudarccal végződhet egy-egy próbálkozás. Ha kacérkodsz a triatlonnal, és jól is szeretnéd csinálni, azt javasoljuk, hogy azonnal ne az Ironman-távot kergesd! Tökéletesen elég, ha a rövidebb távokkal kezded meg az ismerkedésed a sportággal. Mutatjuk a sprint- (750 m úszás, 20 km kerékpár és 5 km futás) és rövidtávú, más

5+1 tipp kerékpár vásárlása előtt

Kerékpárt vásárolnál, de nem tudod mire érdemes figyelned? Íme néhány apró trükk, ami segít abban, hogy életed első, vagy többedik kerékpárja a leginkább megfeleljen az igényeidnek. A szempont elsősorban országút, vagy triatlon. Olyan felhasználóknak szólnak az alábbi jótanácsok, akik edzeni és versenyezni használják a bringát. #1: A méret a lényeg A méret nagyon is lényeg! Ökölszabály, hogy a lehető legkisebb biciklit vesszük meg. A kerékpárok és a gyártók eltérő geometriákat alkalmaznak, ezért sose vedd készpénznek, hogy egy 54-es váz tuti jó lesz 175 centis magassághoz. Érdemes a gyártó oldalán tájékozódni a méretekről és ajánlásokról, hogy mekkora magassághoz és belső lábhosszhoz

Ahol a hegyek az égig érnek – Terepfutó edzőtábor Szlovénia

4 nap, egy klassz társaság, és megannyi feledhetetlen élmény! Ez volt idén dióhéjban összefoglalva a minden évben megrendezésre kerülő magashegyi terepfutó edzőtáboruk. A Tátra helyett ezúttal Szlovénia, a Kaminiki-Alpok volt az úticél. Jellemzően két okból visszük minden évben a haladó terepfutó edzőtáborunkat magashegyek közé: A futók szervezete itt egy számukra szokatlan stresszorral, az 1500 m tengerszint feletti magassággal találkozik, ezzel pedig a limitált aerob körülmények közötti fizikai terheléshez kénytelen adaptálódni. Ezek között a hegyek között találhatunk olyan egybefüggő, sok kilométeres emelkedőt és lejtőt, amelyhez Magyarországon nincs szerencsénk. Ezeknek a tényezőknek köszönhetően ezt az 4 napot nagyon hasznosan töltöttük. Első nap: