fbpx

Month: október 30, 2020

Ne feszítsd túl! – Így alkalmazd a nyújtást a sportolásod során

A nyújtás az a feladat, amit a legtöbb hobbisportoló szeret ellógni. Való igaz, nem sok izgalom van benne – persze ez hozzállás kérdése -, de nyújtani nem is az izgalom miatt szükséges. A nyújtás hasznos! Mutatjuk máris, hogy miért. Az izmok szempontjából kiemelt fontosságú a nyújtás (legalább annyira, mint az erősítés). Nem győzzük eleget hangsúlyozni, hiszen az izom teljesítménye nem csak az erejében mérhető, annak flexibilisnak, rugalmasnak is kell lennie. Ha megfelelően rugalmas az izom, akkor az ízületi mozgás nincs korlátozva és ha a teljes ízületi mozgás a “rendelkezésedre áll’, már csökken egyes sérülések előfordulásának esélye. A nyújtásnak két fajtáját

D-vitamin: A mágikus csodaszer

Az ősz beköszöntével nagyon gyakran előkerül a D-vitamin kérdésköre. Manapság szinte már szuper képeséggel ruházzák fel, hiszen hatása nagyon sokrétű. Ebben a cikkben bemutatjuk nektek, hogy miért érdemes alkalmazni a hétköznapokban és sportolás során. Habár hormonnak nevezzük valójában nem az, csupán orvostörténeti szempontból viseli ezt az elnevezést. A D-vitamin egy szteránvázas hormon, mely sok-sok lépésen keresztül az előanyagából képződik. Háromféleképpen juthatunk hozzá: a bőrben napfény (UV sugarak) hatására képződhet táplálékból (növényi eredetű D2, állati eredetű D3 formájában) D-vitamint tartalmazó készítmények által   A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, azaz a vékonybélből történő felszívódásához szükséges valamennyi zsiradék, illetve a vízben oldódó

Sportolóink eredményei – 43. hét (2020)

A versenydömping csillapodóban, így a múlt hétvégére kevesebb aktivitás jutott, de aki az ENSPORT-színeket képviselte valamely megmérettetésen, az kitett magáért. Gratulálunk a múlt hét “hőseinek”, büszkék vagyunk rátok!  👏😇 #szeretjükamunkánk #tudatosteljesítmény   Szeged Maraton Hajdú Lejla Eszter (edzője: Szádvári Judit), egyéni csúcs félmaratoni távon 2 óra 13 perces célidővel. 🥇 Indruch Richárd (edzője: Szabó Anna), korcsoport győzelem és egyéni csúcs maratoni távon 3:04:55-ös idővel.   Káli Futás 🥈 Gottfried Sándor (edzője: Andrási Ferenc ‘Ottó’), abszolút 2. Helyezés 15km-es távon, 1 óra 30 perces célidővel.   II. Hangonyi-tó Trail Takács Attila (edzője: Majkut Gergely), félmaratoni teljesítés 2:03:44-es célidővel.   SPAR 30

Miért vegyél sportórát? Például pulzusmérésre!

A sportórák egyik leggyakrabban használt  és mindenki által ismert alapfunkciója a pulzusmérés. Sokan kezdetben csak ezért és a GPS funkció miatt ruháznak be egy órába, és később barátkoznak meg a töménytelen egyéb funkcióval, melyek jóval tudatosabbá tehetik a felkészülést amellett, hogy személyre szabják és szórakoztatóbbá is teszik az edzéseket. Most – az egyéb sportágspecifikus funkciók helyett – nézzük meg kezdésnek röviden miért is érdemes használni a “pulzusmérőt” az edzéseken. Sokaknak már ismerős a téma, de egy gyors összefoglalás hasznos lehet azoknak akik még csak most gondolkoznak egy óra beszerzésén, vagy szeretnének kicsit jobban elmélyedni később a témában. A te fordulatszámmérőd

Üss, fuss, pihenj, eméssz! – A vegetatív idegrendszer és a HRV

Nem vagyunk brit tudósok, mégis biztosak vagyunk abban, hogy a teljesítménydiagnosztika legkellemesebb része a  „nyugalmi mérés”, hiszen a „feladat” ott annyi, hogy egy kényelmes ágyon feküdjünk és relaxáljunk. De mit is figyelünk pontosan ilyenkor és miért fontos ez? Mutatjuk! Autonómiát! Az állatvilágban a túlélés záloga a veszélyhelyzetek értékelése, dekódolása és a megfelelő válaszreakció. Egy legelésző antilopnak minden apró rezdülésre figyelnie kell, hiszen bármikor támadhat egy lopakodó oroszlán. Ezt az ösztönös viselkedést az autonóm, vagy más néven a vegetatív idegrendszer szabályozza. Autonóm, mert, a központi idegrendszerrel ellentétben, működését befolyásolni nem tudjuk, akaratunktól függetlenül irányítja szerveink működését. Mi, emberek, a mai felgyorsult

Sportolóink eredményei – 42. hét (2020)

Újabb szuper eredményes hétvégén vannak túl sportolóink! Gratulálunk mindenkinek, büszkék vagyunk rátok!  👏😇 #szeretjükamunkánk #tudatosteljesítmény   Ultrabalaton Trail Békési Márta (edzője: Várdai Zoltán), teljesítés csapatban. Forgács-Hatházy Nikoletta (edzője: Majkut Gergely), 25,6km teljesítése 3 szakaszban, 2 óra 49 perc alatt. Gáll Szabolcs (edzője: Majkut Gergely), 12km teljesítése 1 óra 17 perc alatt. Kiss Edit (edzője: Várdai Zoltán), teljesítés csapatban 🥈 Leé Diána (edzője: Várdai Zoltán), 2. helyezés 3 fős női csapatban. 11 óra 20 perc alatt teljesítették a 109 kilométeres távot. 🥇 Ruszthi Hunor (edzője: Sasi Gabriella), abszolút 1. Helyezés 4 fős férfi csapatban. Szamosújvári Judit (edzője: Maróti Erika), első teljesítés

Pályateszt vagy teljesítménydiagnosztika? Itt az igazság!

Szakmai berkekben is megosztó kérdés: pályateszt vagy teljesítménydiagnosztika szolgálja-e inkább a hobbi és szabadidősportolók fejlődését? A mi filozófiánk szerint ez nem választás kérdése. Mutatjuk máris, hogy miért. Amikor leülsz az edződdel, kitűzitek az elérni kívánt célt, az első feladat az volna, hogy megnézitek honnan indultok. Nem is lehet kérdés, hogy tesztek kellenek ehhez. Az edzők lényegében két módszert használnak: a pályateszteket és/vagy a teljesítménydiagnosztikát. Jogos a kérdés miért is írtam azt, hogy “és/vagy”. Azért, mert van olyan edző, aki kizárólag az egyikkel, vagy kizárólag a másikkal dolgozik és van olyan, aki mindkettőt egyformán alkalmazza. Mi, az Ensportnál abban hiszünk, hogy

Jégvarázs: Így öltözz hidegben futáshoz!

A héten durván beköszöntött az ősz, és ez még csak rosszabb lesz az elkövetkezendő időszakban. Épp itt az ideje, hogy beszélgessünk kicsit az őszi/téli futóöltözködésről. Tudtátok, hogy minden élethelyzetre létezik egy dal? Télen nagyon hideg van, nyáron nagyon meleg van, soha sincs jó idő, mindig esik az eső! Ez például a téli, havas, hűvös, hideg, esős időben való öltözködés problémakörét öleli fel, meg azt, hogy a futóknak semmi se jó. Ha meleg van, akkor már nincs hova vetkőzni, ha hideg, akkor meg nem tudjuk, mint vegyünk magunkra. Öltözz úgy, mintha 10 fokkal melegebb lenne Réteges öltözködés, sapka-sál, oké, már anyukánk

Sportolóink eredményei – 41. hét (2020)

Szuper eredményes hétvégét zártak sportolóink, nem is találjuk a szavakat! Olyan hosszú a lista, hogy alig lehet a végére érni: 58 sportoló, 27 egyéni csúcs, 18 első teljesítés, 7 teljesítés, 7 érem. Gratulálunk mindenkinek, büszkék vagyunk rátok!  👏😇 #szeretjükamunkánk #tudatosteljesítmény   35. Budapest Maraton Bányánszki Bence (edzője: Szabó Tamás), első teljesítés maratoni távon 3 óra 54 perces célidővel. Bartók Levente Szabolcs (edzője: Majkut Gergely), első teljesítés 30km-es távon 2 óra 23 perces célidővel. Boross Viktor (edzője: Szabó Anna), egyéni csúcs maratoni távon 4 óra 1 perces célidővel, több mint fél órát javítva korábbi legjobbján. Czethoffer Péter (edzője: Andrási Ferenc ‘Ottó’),

Sportolóink eredményei – 40. hét (2020)

A 40. héten a futóinké volt a főszerep. Két ikonukus ultrafutó-verseny, az Ultrabalatonra és a Vadlán Ultra Trailre nevezett be a legtöbb ENPORT-os, szép eredményeket produkálva. Gratulálunk minden teljesítőnek, ez nem volt egy egyszerű hétvége számotokra, de álltátok a sarat. Büszkék vagyunk rátok!  👏😇 #szeretjükamunkánk #tudatosteljesítmény     Ultrabalaton Egyéni teljesítők Lovász Zsolt (edzője: Szilágyi Tibor), egyéni csúcs 25 órás célidővel, 4 órát javítva tavalyi idején. 10. lett a férfiak egyéni mezőnyében. Bognár Ákos (edzője: Szilágyi Tibor), teljesítés 25 óra 31 perces célidővel. 13. lett a férfiak egyéni mezőnyében. (tavaly nem ért célba sérülés miatt) Vörös Róbert (edzője: Sasi Gabi),