fbpx

Single post

Hengereld le magad! – Mikor és mire jó a masszázs henger?

Manapság nagyon népszerű a masszázs henger (hivatalos nevén: SMR henger), különböző triggerpont terápiás eszközök (labda, duplalabda) használata. Van, aki szereti, van aki nem, van aki használja, van aki nem. Na de miért és mikor jó? Ezt magyarázzuk el ebben a cikkben.

A henger funkciója egy önmasszázs biztosítása. A masszázs segítségével tudjuk fokozni a vérkeringést az egyes izomokban, izomcsoportokban. Ez a keringésfokozás pozitívan hat az izmok lazítására, regenerációra, a fájdalmak csökkentésére és ezek által a sérülések megelőzésére is.

Edzés előtti hengerezés

A hatásából kifolyólag nagyon hasznos eszköze a bemelegítésnek. Futás, erősítés, bringa, bármelyik edzés előtt használhatod. Ilyenkor amire érdemes odafigyelni, hogy nem cél az izmok teljes lazítása, csak a vérkeringés fokozása, azaz nem kell hosszú ideig időznöd egy izmon, nagyon erősen a trigger pontokat, fájdalmas izomcsomókat kilazítanod. Ezzel már részben felkészíted az izomzatodat, fellazítod a fasciákat (izompólya), aminek következtében hatékonyabban tudod elvégezni a gyakorlatokat.

⚠️ ENSPORT-tipp: Rövid ideig alkalmazd bemelegítéshez!

Edzés utáni hengerezés

Edzés utáni hengerezés a levezetés részeként nagyon jól beépíthető. A megfeszült izmoknak segít ellazulni, visszanyerni eredeti hosszukat. Ebben az esetben érdemes több időt a megdolgoztatott, jobban igénybe vett izmokon eltölteni.

⚠️ ENSPORT-tipp: Hosszabbidei alkalmazd levezetéshez!

Novemberben kedvezményes a futás mozgáselemzés az ENSPORT Budapestnél, ami nem csak a futás hatékonyságát fejleszti, de segít a futás közben jelentkező fájdalmak diagnosztizálásában is. A részletekért kattintsatok a fotóra!

Fájdalomküszöb

Van, hogy a hengerezés nem a legkellemesebb, de nagyon nagy fájdalmat nem érdemes saját magunknak okozni vele. 10-es skálán soha ne legyen a fádalom nagyobb egy 7-8-nál. Ha magasabb érétékekbe belecsúszunk, akkor már ellentétes hatást érhetünk el: az izom inkább megfeszül, befeszül, minthogy ellazulna és akár sérüléseket (gyulladásokat) is okozhatunk vele.

A fájdalom mértékét nagyon jól tudod kontrollálni, azzal, hogy mennyi testsúlyt engedsz a hengerre Karral-lábbal megtámaszkodva fokozatosan tudod ezt adagolni. Mindenképp figyelni kell, hogy az izom, amin átgördülünk az legyen ellazítva.

⚠️  ENSPORT-tipp: Érdemes kezdetben az izom teljes hosszán végig gördülni, majd, ha megvannak a fájdalmas területek akkor óvatosan ezen a ponton és környező részeken hosszabban elidőzni (fájdalom határig). Zárásként szintén fontos végig gördülni az izom teljes hosszán.

Előzd meg a sérüléseket!

A henger nagyon jó kiegészítése az edzésnek, de azt ne felejtsétek, hogy a nyújtást nem helyettesíti! Ha ennél több információra van szükséged, szeretettel látlak futás mozgáselemzésen vagy mobility trainingen, ahol személyre szabott tanácsokat kapatsz tőlem, amivel jelentősen javíthatod a mobilitásodat! Novemberben kedvezményes a mozgáselemzést, lásd a fenti fotót!

Az SMR henger használata nem ajánlott csontritkulás, cukorbetegség, magas vérnyomás betegség (a gyógyszerrel beállított vérnyomás nem számít kizáró oknak) és véralvadásgátló szedése esetén sem. Vissszér problémák (mélyvénás tágulat), terhesség esetén sem javasolt használni, illetve idős korban fokozott óvatossággal érdemes alkalmazni az eszközt.

Majkut Dalma
gyógytornász, futóedző at | Website

A sport mindig is fontos része volt az életemnek, közel 20 évig versenyatletizáltam. Az aktív sport befejezése után gyógytornásznak és humánkineziológusnak tanultam. A sportnak és a végzettségeimnek köszönhetően tudom, hogy milyen sérüléseik, fájdalmaik lehetnek nem csak az aktív embereknek, hanem a hétköznapi életmódot élőknek is, és ezekre a panaszokra megoldást is tudok javasolni. Az ENSPORT-nál futóedzőként, gyógytornászként is dolgozom, ezzel segítve az edzők munkáját és a sportolók sérülésekből való felépülését.

Edzői hitvallása

A rendszeres kemény munka mindig meghozza a gyümölcsét, a befektetett energia kifizetődik! Ha mozgással töltjük az időnket, azzal sokkal többet tettünk magunkért, mintha lustálkodnánk 😉