Single post

5+1 dolog, amire figyelj teljesítménydiagnosztika előtt

Bejelentkeztél, vagy szeretnél bejelentkezni mérésre és felmerült pár kérdésed ezzel kapcsolatban, amire nem találod a választ? Akkor jól figyelj, hátha ezek a válaszok most itt lapulnak!

A legfontosabb 5+1 dolgot szedtük össze mire figyelj, mielőtt teljesítménydiagnosztikára érkezel hozzánk:

1. Egészségesen, nem betegen!
Ha lebetegedtél, vagy a lábadozó szakaszban vagy, inkább halaszd el a diagnosztikát addig, amíg teljesen fel nem épülsz! Hiszen az immunrendszered ilyenkor gyenge, a szervezeted fals adatokat közvetíthet a valós teljesítményedről. Csak egészséges szervezetről kaphatunk reális képet!

2. Véradás? Csak óvatosan!
Ha a szervezeted nagyobb mennyiségű vért veszít, akár véradás, vagy bármilyen egyéb ok miatt, felborul a tested belső egyensúlya, amíg nem termelődik újra a kieső vérmennyiség. Egy átlagos felnőtt szervezetében 5 liter körüli vér van, véradáson 450 ml-t vesznek le. Ezt a mennyiséget kb 4 hét alatt pótolja a szervezet, így ha véradáson voltál, várj egy hónapot a diagnosztikával, mert a csökkent vérmennyiség negatívan befolyásolja a teljesítményed.

3. Edzett vagy edzetlen állapotban?
Nem kell feltétlen csúcsformában lenned, a diagnosztikának nem az a célja, hogy számszerűsítsük a legjobb teljesítményed, hanem hogy felmérjük az aktuális edzettségi szinted és irányt tudjunk mutatni merre lenne érdemes tovább indulnod. Ha viszont épp a kanapéról álltál fel egy hosszabb kihagyás után, hogy újra kezdd az edzéseket, nem érdemes még eljönnöd mérésre. Újrakezdő sportolóként legalább 2-4 hét, teljesen kezdő sportolóként 1-2 hónap edzésmunka előzze meg a diagnosztikát, hogy legyen kiinduló alapunk!

4. Mennyire legyek pihent?
A diagnosztika előtti héten érdemes lazább hetet tartanod, nagy edzésterhelésnek ne tedd ki a szervezeted. Ne az előtte lévő 5-6 napban fusd meg életed leghosszabb etapját, vagy bringázd körbe a Balatont. Egyénenként változó, hogy ez kinél mit jelent, de azt az állapotot kell elérd pihentségben, hogy úgy érezd, a mérésen szétfutod majd a futópadunk! 🙂 Általánosságban talán az a legjobb megközelítés, ha a szokásos heti edzés terhelésed 70%-át végzed az előtte lévő héten és a leghosszabb edzésed is a mérés előtti 4. napon történik legkésőbb. Az sem baj, ha a diagnosztika előtti napon nem edzel semmit, sőt!

5. Folyadékbevitel, kávé? Mit hogyan?
Igyál elegendő folyadékot, figyelj hogy hidratált állapotban érkezz! Nem, a napi fél liter víz nem az az adag, ami ezt biztosítja, bizony itt legalább 1,5-2 liter víz beviteléről kell gondoskodni 2-3 napig. Ha kávézol, nem kell megvond magadtól. Ha a reggeli, napközbeni rutinod része egy jó csésze fekete leküldése, akkor nem kell kihagyd a mérés napján sem. Arra érdemes csupán figyelni, hogy legkésőbb 2 órával a diagnosztika kezdete előtt fogyaszd.

+1. Magas a vérnyomásom, ilyenkor mi a helyzet?
A 140/90 feletti vérnyomás bizony kockázatot hordoz magában. Gondolj csak bele, a futópadon a teljesítőképességed határáig futsz, az itt leírt érték feletti vérnyomás csak növekszik terhelés hatására. Ez nagy kockázatot hordoz magában, ezért ha magas vérnyomás esete áll fenn, azt érdemes gyógyszerrel beállíttatnod, hogy kockázatmentesen tudjuk mi is elvégezni a mérést. Előfordulhat olyan helyzet, ahol a 140/90 feletti érték nem hordoz magában egészségügyi kockázatot ilyen szinten, ha erről orvosi igazolást hozol, nincs akadálya a mérésnek.

Ha érdekel, hogy mi történik egy teljesítménydiagnosztikán, akkor ezt a cikkünket ajánljuk figyelmedbe: https://ensport.hu/2019/05/20/ensport-teljesitmenydiagnosztika/

Sasi Gabi
futó- és triatlonedző, laborasszisztens at

Az Ensport megalakulása utáni első hónapban csatlakoztam, akkor még lelkes kezdő  triatlonosként a csapathoz, az edzéseimet Erdélyi Nándi irányította, mint edző. 4 ironman teljesítéssel a hátam mögött, 2019 év elején megszereztem a Testnevelési Egyetemen a triatlon edző képesítést. Azóta edzőként dolgozom az ENSPORT-nál, de találkozhattok velem a budapesti laborban is.

EDZŐI HITVALLÁSA:

Hiszem, hogy a tudatos, belefektetett munka mindig meghozza az eredményét, hiszen nincs lehetetlen, csak van, amit egy picit tovább tart elérni.