fbpx

Single post

Sípcsontfájdalom futás közben? Ezért történik!

Lábszárfájdalom
Majkut Dalma
gyógytornász, futóedző at | Website

A sport mindig is fontos része volt az életemnek, közel 20 évig versenyatletizáltam. Az aktív sport befejezése után gyógytornásznak és humánkineziológusnak tanultam. A sportnak és a végzettségeimnek köszönhetően tudom, hogy milyen sérüléseik, fájdalmaik lehetnek nem csak az aktív embereknek, hanem a hétköznapi életmódot élőknek is, és ezekre a panaszokra megoldást is tudok javasolni. Az ENSPORT-nál futóedzőként, gyógytornászként is dolgozom, ezzel segítve az edzők munkáját és a sportolók sérülésekből való felépülését.

A mediális tiba stress szindróma (vagy shin splint) a lábszár elülső, belső részének fájdalmát összefoglaló név. Gyakori probléma a sportolók körében, melyet a túlterhelés indikál.

A tél beálltával, az alapozó időszak kezdetén több rizikófaktor is előtérbe kerül. Különösen veszélyes lehet a túlzottan csúszós utak, valamint ha hirtelen aszfaltról terepre váltunk.

A lábszárfájdalom kockázati tényezői

1️⃣ Nagy megterhelés – Jellemzően a kezdőknél, vagy azoknál, akik hirtelen emeltek a terhelés mennyiségén. Alapozási időszakban különösen figyelj a terhelés fokozatos emelésére.
2️⃣ A talp statikai elváltozásai – A belső boltozat süllyedése: ilyenkor a testsúly a talp belső élére kerül, ezért egyes izmok, ínak túlterhelődnek.
3️⃣ A talp statikai elváltozása – Lúdtlap: Ellapult talpboltozat esetén szintén jobban terhelődik a belső oldal.
4️⃣ Végtaghossz különbség – A két végtag eltérő hosszúságú, ezért a terhelések is eltérőek, amik túlterheléshez vezethetnek.
5️⃣ Nem megfelelő futócipő – nem támaszt megfelelően, elhasználódott (nem tompít).
6️⃣ Kemény talajon futás – nagy ütés éri a csont- és izomrendszert.
7️⃣ Egyenetlen felületen futás (terep) – nagyobb ingerek érik a lábszárat, folyamatosan korrigálni kell a boka mozgásokat az egyensúly megtartása miatt, ezért túlterhelődik ez aterület.
8️⃣ Rossz futótechnika – nagyobb megterhelés éri a lábszárat (kifordított lábtartás)

Ezek közül bármelyik okozhatja a problémát, de egyszerre több is fennállhat. Ha régóta bajlódsz ezzel a problémával érdemes szakember segítségét kérni.

Hengerezéssel sokat tehetsz a fájdalom enyhülése érdekében (a kép illusztráció)

A lábszárfájdalom kezelési módszerei

1️⃣ terhelés csökkentése már jó hatással lehet, de ez önmagában kevés
2️⃣ SMR henger, masszázs, masszázspisztoly: mihamarabbi keringésfokozás az adott területen, érdemes ezt futás után is megtenni
3️⃣ nyújtás: adott terület lazítása hengerezés, futás után
4️⃣ kompressziós szár: segít a regenerációban, fokozza a keringést
5️⃣ izomegyensúly visszaállítása, erősítő feladatok a boka körül, talpi, lábszári izmok erősítése
6️⃣ nagy fájdalom esetén segíthet a hűtés, jegelés, de ez lassítja a gyulladásos folyamat lezajlását
7️⃣ különböző elektorterápiás kezelések (Ultrahang, iontoforézis)
8️⃣ akupunktúra

Ezeken kívül pedig nagyon fontos a kockázati tényezők vizsgálata:

megfelelő edzésterv
talpvizsgálat a statikai eltérések kiszűrésére
megfelelő futócipő választása
futótechnika fejlesztése

Sok esetben gyorsan gyógyul az otthon végzett feladatokkal is, de ha hosszabb ideje fennáll vagy gyakran visszatér ez a probléma, mindenképp javasolt gyógytornász szakembert felkeresni.

A futómozgás-elemzésünkön kiszűrhetőek a rossz terhelésből fakadó problémák forrásai, illetve más izom disbalanszok is.

Légy tudatos, előzd meg a bajt!

Az ENSPORT Budapestnél több szolgáltatásunk is a fent említett problémák kiszűrését és kezelését célozza. Ha magadra ismertél a szövegben, és nem tudod merre indulj el, az alábbi leírások a segítségedre lesznek (a szolgáltatás nevére kattintva az adott szolgáltatás aloldala nyílik meg).

Futás-mozgáselemzés:
A diagnosztikai módszerek közül nem csak a teljesítménydiagnosztika segítheti a futókat, hanem a mozgáselemzés is. Gyakran keverik össze a kettőt. Míg az első a teljesítményt méri, utóbbi a hatékonyságot. Az ENSPORT-nél gyógytornász szakember, 2 kamerával, 4 szögből, 10 szempontot vizsgálva végzi a mozgáselemzést, hogy a lehető legtöbb információval segíthessünk Téged! Mozgáselemzésen kiszűrhetőek a túlterhelések, az izomdisbalance, a rossz futótechika által okozott fájdalmak.

Biomechanika analízis:
Kamerával és elemző szoftverrel vizsgáljuk meg a tested hiányosságait, legyen az izomerő egyenetlenség, rossz tartásból eredő kompenzáció vagy egyéb deformitások túlterhelések. Míg a mozgáselemzés a futótechnikára fókuszál, a biomechanika analízis egy gyógytorna hangsúlyú vizsgálat.

Rehabilitációs tréning:
Gyógytornász által tartott gyógytorna jellegű foglalkozás. Akkor ajánljuk, ha valamilyen fájdalom vagy sérülés nehezíti/gátolja a sportolásod. A biomechanikai videós analízis eredményei alapján személyre szabott, egyéni feladatsorokat kapsz tőlünk, melynek helyes kivitelezésében gyógytornász segít.

 

Még több biomechanika témájú tartalom

Cikkeink:

➡️ Futók törése – Ezt érdemes tudni a fáradásos törésről

➡️ Hengereld le magad! – Mikor és mire jó a masszázs henger?

➡️ Ne feszítsd túl! – Így alkalmazd a nyújtást a sportolásod során

➡️ 4 élethelyzet, amiben segít a mozgáselemzés

➡️ Futótechnika – A talajfogás 3 módja

➡️ Iratkozz be te is a futóiskolába!

➡️ Futás és ülőmunka? A gyógytorna lehet a megoldás!

➡️ Csodaszerként emlegetett SMR-henger

➡️ Tényleg hasznos a nyújtás?

Facebook live:

▶️ Combhajlító-merevség vs. futóteljesítmény

▶️ A térd leggyakoribb sérülései

▶️ Csípősérülések oka, megelőzése, kezelése

▶️ Core-erősítés, mint sérülésmegelőzés

Podcast:

▶️ Combhajlító-merevség vs. futóteljesítmény

▶️ A térd leggyakoribb sérülései

▶️ Csípősérülések oka, megelőzése, kezelése

▶️ Core-erősítés, mint sérülésmegelőzés