fbpx

Single post

5+1 tipp kerékpár vásárlása előtt

Erdélyi Nándor
szakmai vezető at | Website

Hiszek a számokban! Hiszek abban, hogy a mért eredmények és számok pontos útmutatást adnak, ami a a sportoló tapasztalataival és érzéseivel kiegészítve ad teljes képet a teljesítményről. Hiszem, hogy minden sportolóból ki lehet hozni a maximumot, csupán az odáig vezető út más és más.

Kerékpárt vásárolnál, de nem tudod mire érdemes figyelned? Íme néhány apró trükk, ami segít abban, hogy életed első, vagy többedik kerékpárja a leginkább megfeleljen az igényeidnek. A szempont elsősorban országút, vagy triatlon. Olyan felhasználóknak szólnak az alábbi jótanácsok, akik edzeni és versenyezni használják a bringát.

#1: A méret a lényeg

A méret nagyon is lényeg! Ökölszabály, hogy a lehető legkisebb biciklit vesszük meg. A kerékpárok és a gyártók eltérő geometriákat alkalmaznak, ezért sose vedd készpénznek, hogy egy 54-es váz tuti jó lesz 175 centis magassághoz. Érdemes a gyártó oldalán tájékozódni a méretekről és ajánlásokról, hogy mekkora magassághoz és belső lábhosszhoz ajánlják. Egy kisebb kerékpából könnyebb nagyobbat csinálni, fordítva viszont nem működik. Ha a határán vagy két méretnek, pl. 180 centihez ajánlanak M és L-es vázakat is, a kisebbet válaszd!

ENSPORT tipp: Inkább kisebb legyen a váz, mint nagyobb. Könnyebb, stabilabb, jobban irányítható kerékpárod lesz.

#2: Használt vs. új

Ebben néhány alapelvet leszámítva nem lehet igazságot tenni, de, amit tudni érdemes, hogy az alumínium fárad, míg egy jó minőségű karbon váz nem. Vagyis, egy 10-15 éves fém váz kevésbé lesz merev és kényelmes, míg egy ugyanilyen korú karbonnak semmi baja, ha nem volt törve és javítva. Na igen, a használt piacon megbízható forrásból, embertől érdemes karbon biciklit venni, mert a törött vázakat lehet javítani, lehet szépen is javítani, de ki vállal ezekre garanciát, hogy tényleg így volt-e javítva? Az új kerékpárok esetén ezeket a garanciákat 2-4 szeres áron megkapjuk.

ENSPORT tipp: Nézz körül a használtpiacon. Egy karbon országúti közepesen felszerelve 8 kilós össztömeggel 300-400 Ft-ért használtan megvásárolható, míg ugyanez a szint új kerékpár esetén 700-800-től indul.

Törött karbon váz

Használt karbon vázas kerékpároknak kifejezetten figyelni kell a törésnyomokra. Kérj szakértő segítséget vásárlás előtt!

#3: Karbon vagy alumínium?

Kezdésnek alu váz és karbon villa tökéletes. Teljes alu vázat edzésre nem javaslok, mert kényelmetlen és főleg mert a használt kerékpár árában sincs eltérés. Ha viszont aluról egyszer átülsz karbonra, onnan vissza nincs út, rájössz, ez sokkal jobb.

ENSPORT tipp: Inkább költs többet, és karbon vázas kerékpárt vásárolj, mert az sokkal kényelmesebb és jobb.

#4: Felszereltség és márka

Az egyik legfontosabb részlet, melyre szerintem kevés figyelmet fordítunk! Ma a kerékpáros vázak jók, nagy különbség nincsen köztük, így ha a váz rendben van, akkor egy életet kiszolgál, de ez a kiegészítőkre nem igaz. A legfontosabbak: a váltók, fékek, lánc és a meghajtás, vagyis a mozgó alkatrészek, melyek kopnak, használódnak, karban kell tartani őket. Három nagy gyártó van a piacon a Campagnolo, SRAM és Shimano.

Amikor a szettet kiválasztjuk a kerékpárhoz, egy tuti: ezek jó gyártók és a középkategória felett megbízhatók a cuccaik. Nagyobb eltérés a tömegben van. Több pénz kevesebb anyag alapon gondolkoznak. Illetve hazánkban nagy eltérés a boltokban jelentkezik: szinte mindenhol van Shimano, de a másik kettő sokkal kevesebb helyen sajnos.

ENSPORT tipp: A Shimano 105, vagy Shimano Ultegra szetteket javasoljuk.

Shimano 105 szett

Így néz ki a Shimano 105 szett, minden fontos alkatrésszel

#5: Országúti vagy időfutam?

Ha van országútid, tudsz síkon 35km/h felett stabilan menni, és van már legalább 10.000 km a lábadban, akkor lehet, hogy gondolkozhatsz időfutam-kerékpárban. Az időfutam-kerékpároknak két előnye van: az aerodinamika és a geometria. Az előbbi a vázra értendő, ugyanis 45 km/h felett kezd számítani, hogy milyen aerodinamikailag a vázad, de akkor már legyen csepp formájú sisakod és egyéb kiegészítők hozzá. Addig viszont jobban terheli a combizmokat és a derekadat. Magyarul erősnek kell lenned, hogy tényleg valós előnye legyen egy időfutam-kerékpárnak.

Amíg eljutsz idáig, érdemes ezt a “szamárlétrát” megmásznod: vásárolj egy országúti kerékpárt, aztán tegyél rá könyöklőt, majd ha megszoktad, tegyél rá időfutam-kormányt és esetleg egy új nyeregcsővel hozd előrébb a tested közelítve az időfutam pozícióhoz. Ha már ezzel is szereztél tapasztalatot, jöhet az időfutam-kerékpár. Szerintem ez lenne az ésszerű “szamárlétra”. Ha “csak” 30-as átlagot mész versenyen, az általam javasolt opcióval még gyorsabb is leszel! 😉

ENSPORT tipp: Mindenképpen országútival kezdj, gyűjts kilométereket és tapasztalatot vele, majd utána válts időfutam-bringára.

Időfutam kerékpár a nagyatádi triatlonversenyen

Egy időfutam-kerékpáron az üléspozíció jóval “agresszívebb” az országútihoz képest, jobban terheli a derekat és a combot

#5+1: A puding próbája

Mindig próbáld ki a biciklit mielőtt megveszed! Ülj rá! Ha nem szerelem és kenyelem első látásra, akkor ne vedd meg! Egy csúnya, de kényelmes kerékpáron jobb lesz edzeni, mint egy szép de nem neked való darabon. Ez utóbbit egy idő után úgyis eladod.

Ha a kiszemelt kerékpár már nálad van, érdemes időt fordítanod a karbantartására is. Ehhez adunk tippeket ebben a videóban