fbpx

Single post

Jóga sportolóknak, mint kiegészítő edzés

Jóga
Tóth Orsolya
gyógytornász, jóga instruktor at | Website

Gyerekkorom óta sportolok, igaz akkor ez a balettozást jelentette. A futással főiskolás koromban ismerkedtem meg, a triatlont és a terepfutást pedig 3 éve kezdtem el, előbbit akkor még kiegészítő edzésként.

Számomra a sport a kikapcsolódást jelenti, a napjaim részét, még akkor is, ha nem mindig esik jól elindulni, vagy korán kelni emiatt.

A jóga manapság igen népszerű mozgásforma, mellyel hatékonyan lenyújthatjuk a testünket az egész napos ülés, vagy megerőltetőbb edzések után. De a jóga nem csak nyújtásra alkalmas, kiváló kiegészítő edzés lehet állóképességi sportolók számára. Mutatjuk máris, hogyan segít neked!

Mi a jóga?

A jóga, szanszkrit eredetű szó, jelentése: egyesülés, amely alatt a test a lélek és a szellem egységét értjük. Egy közel 4 ezer éves ”rendszer”, amit a testi, lelki és a spirituális fejlődés céljából alkottak meg. Az ősi jógik megértették az ember alapvető természetét és felismerték az utat, kidolgozták a módszert, amellyel az ember felismeri a belső erőforrásait, illetve azt használni is megtanulja. A jógagyakorlatok segítenek megteremteni a test a lélek és a tudat egyensúlyát. A jógával közelebb juthatunk önmagunk megismeréséhez, segíthet leküzdeni a mindennapos problémákat, próbatételeket, megtanít a jelenben élni.

Mire jó a jóga?

A jóga segíti a teljes test megerősítését, fokozza a hajlékonyságot, az egyensúlyt, ezzel javítja a sportoló hatékonyságát, erejét, és a formáját. Ezek mellett fejleszti a koncentrációt és a kitartást.

1️⃣ Hajlékonyság

A feszes izmok sérülékenyebbek, nagyobb a húzódás, szakadás veszélye, ezek fellazítása segít megelőzni ezt, illetve az ismétlődő terhelésből adódó sérüléseket. Bizonyos pózok gyakorlása nyújtja a feszes izmokat, ezáltal az izületi mozgástartományok szélesebbé válnak, növeli a gerinc rugalmasságát, könnyedebb, összetettebb lesz a mozgásunk.

2️⃣ Erő

A rendszeres gyakorlás edzi az izmokat, melyek stabilizálják az izületeket. Továbbá erősíti a törzsizmokat a legtöbb egyensúly, vagy álló póz is. Visszaállítja a test izomegyensúlyát. A kihívást jelentő pózok megtartása pedig növeli a kitartást.

3️⃣ Egyensúly

Jobban megismerjük a saját határainkat, fejleszti a koordinációs képességet, koncentrációt. Izomegyensúlyt visszaállítja, megtanít szimmetrikusan terhelni. Kifinomultabbá teszi a testtudatot, éberebbé válunk a testünk jelzéseire.

Sportjóga

Ennek a dinamikus-, vagy power jóga az alapja, ami egy erősítő irányzat. Ez az irányzat az Ashtanga jógából nőtte ki magát, de sportosabb, dinamikusabb jellegű óra. Intenzívebb egy átlagos jógától, erőnlétet, koncentrációt fejleszt. Sok benne a kartámasz és a törzs erősítő gyakorlat. Rendszeres gyakorlásával megerősödnek a törzsizmok, fokozódik az izületi mozgékonyság, a test rugalmassága.

Érdemes kombinálni a futást, vagy a triatlont a jógával, ha szeretnéd az erőnlétedet, koncentrációd és a rugalmasságod fejleszteni, ezáltal a sérüléseket megelőzni. Ha kedvet kaptál hozzá, akkor egyéni foglalkozás keretein belül személyesen is várunk csömöri úti laborunkban: https://ensport.hu/joga/