fbpx

Single post

4 ínyenc karácsonyi desszert

Karácsonyi sütemény
Dezső Daniella
dietetikus at

Már a BHSE atlétikai szakosztályánál töltött sportéveim alatt felismertem, hogy a pályán nyújtott teljesítményemet hatékonyan tudom növelni megfelelő táplálkozással. Az élsport befejezése után éppen ezért a dietetikusi pályát választottam, ahol az embert rendszerként szemlélve végzem a munkám. Szakterületem a cukorbetegség, inzulinrezisztencia, magas vérnyomás és magas koleszterin megfelelő étrendi kezelése.

HITVALLÁSA:

Dietetikai szemléletem fontos eleme, hogy minden ember más, így nem létezik két ugyanolyan tanácsadás. Célom, hogy az evés, főzés, ételkészítés ne mindennapi teherként jelenjen meg az emberek életében.

 

 

A karácsony közeledtével gyakran előkerülő téma, hogy mi kerüljön az ünnepi asztalra. Ebben a cikkben a teljesség igénye nélkül hoztam pár olyan desszert receptet, amit én jó szívvel ajánlok az előttünk álló időszakra, és nem az a szokványos, minden évben elcsépelt édességek.

A karácsonyi menü fontos részét képezi a záró fogás, a desszert. A sütemények esetében is azt gondolom, hogy minden belefér, csak a mennyiségre érdemes figyelni. Ha szeretnénk, természetesen választhatunk reform alapanyagokat: zabpehelyliszt, növényi rost keverékek, cukorpótlók is kerülhetnek az alapanyagok közé. Édesítésre használhatunk természetes alapanyagokat is: banán, reszelt alma, datolya(őrlemény) vagy méz.

Megfelelő fűszerekkel tovább fokozhatjuk a sütemények karácsonyi hangulatát.  Ilyenek többek között a fahéj, vanília aroma, mézeskalács fűszerkeverék, reszelt narancs és citromhéj vagy éppenséggel a gyömbér. Emellett darált dióval, kókuszreszelékkel, aszalt gyümölcsökkel szintén cukor hozzáadása nélkül ízesíthetjük a készülő finomságokat. Érdemes lehet kekszekkel, aprósüteményekkel is készülni, mert ezekből könnyedén lehet 1-1 darabot is enni egy bögre kávé vagy tea mellé.

 

Gyümölcskenyér

A fotó illusztráció

Hozzávalók:

🔘 4db tojás
🔘 20dkg finomliszt (én fele-fele arányban zabpehely lisztet és fehér lisztet használtam)
🔘 20dkg margarin
🔘 10dkg cukor (illetve én ehhez adtam cukorpótlót, ami nálam 10dkg eritrit volt, de ez ízlés szerint módosítható)
🔘 0,5 csomag sütőpor
🔘 a további hozzávaló egyéni ízlés függvénye, nálam a tésztába az alábbiak kerültek: 5db aszalt szilva felkockázva, egy szűk zárt marék natúr dió, aszalt vörösáfonya, 2 kocka hozzáadott cukormentes fehércsoki és 5 kocka hozzáadott cukormentes étcsokoládé
🔘 a zabpehely liszt miatt az én tésztám tömény lett és 1-1.5dl mandulatejet még hozzá öntöttem, de ennek szükségességét a tészta összeállítása közben lehet majd érezni

Elkészítési javaslat:

A tojások sárgáját, a cukrot és a margarint habosra kavarjuk, majd a lisztet is a masszához szitáljuk. Az aszalt gyümölcsöket, csokit apróra vagdaljuk, diót is kisebb darabokra törjük és a tésztához adjuk. A tojások fehérjéből kemény habot verünk, majd óvatosan a tésztába keverjük. Sütőpapírral bélelt őzgerincformában, 180 fokra előmelegített sütőben tűpróbáig sütjük.

 

Körtés-diós keksz

A fotó illusztráció

Hozzávalók 15-18 db kekszhez:

🔘 50g teljeskiőrlésű búzaliszt vagy zabpehelyliszt
🔘 50g darált dió
🔘 csipet só
🔘 30g xilit vagy egyéb cukorpótló (akár 2ek méz is megfelel)
🔘 csapott kávéskanál sütőpor
🔘 25g vaj
🔘 150g körte (1db)
🔘 1 tojás

Elkészítési javaslat:

A száraz hozzávalókat összekeverjük. A száraz anyagokhoz hozzáaadjuk a tojást, a vajat és az aprított körtét, majd összedolgozzuk a tésztát. Evőkanál segítségével kis halmokat teszünk a masszából a sütőpapírral borított tepsire. Előmelegített sütőben, 170-180 fokon 10-12 perc alatt készre sütjük. Tepsin hagyjuk kihűlni, amikor kihűlt akkor vesszük le a kekszeket a sütőpapírról.

 

Fahéjas keksz

A fotó illusztráció

Hozzávalók 20-25db-hoz:

🔘 20 dkg zabpehely
🔘 10 dkg liszt (a legjobb, ha teljes kiőrlésű búzaliszt)
🔘 5 dkg méz + szükség szerint édesítő
🔘 15 dkg margarin
🔘 2 db tojás
🔘 fél teáskanál sütőpor
🔘 Ízlés szerint: fahéj, dió, vaníliás cukor, reszelt citrom, gyömbér

Elkészítési javaslat:

A margarint megolvasztjuk, majd habosra keverjük a tojással és a cukorral. Egy másik tálban összekeverjük a száraz hozzávalókat: a lisztet, zabpelyhet, sütőport az ízlés szerint adagolt fahéjjal, majd összedolgozzuk a margarinos egyveleggel. Ízlés szerint belereszelhetjük egy fél citromhéját, illetve adhatunk hozzá őrölt gyömbért, diót, esetleg vaníliás cukrot is. Egy tepsit vajazzunk ki, vagy béleljünk ki sütőpapírral, erre tegyünk a masszából kis diónyi adagokat, majd lapítsuk őket keksz formájúvá. Előmelegített sütőben, 170-180 fokon megsütjük őket.

 

Töltött alma

A fotó illusztráció

Hozzávalók:

🔘 5 db alma
🔘 1 citrom
🔘 20 dkg zsírszegény vagy félzsírós túró
🔘 2 ek. eritrit
🔘 1 csipet fahéj

Elkészítési javaslat:

Egy konyhai reszelő segítségével reszeljük le a citrom héját, majd ezt követően facsarjuk ki a levét. Hámozzuk meg az almákat, majd vágjuk ketté, szedjük ki a magházát. Tegyük őket 5 percre forrásba lévő vízbe, majd hűtsük le. A túrót dolgozzuk össze a fahéjjal, citrommal és eritrittel (vagy akár 1ek mézzel), majd töltsük az almák belsejébe. tegyük pár órára hűtőbe, javasolt hidegen fogyasztani.

 

Az én fő tanácsom az, hogy ezekben a napokban élvezzük az ízeket, együnk jó ízűen, ne sanyargassuk magunkat. 😊 Megfelelő mennyiségben minden belefér az étrendbe, figyeljük testünk jelzéseire ilyenkor is, hogy mit kíván és mi az, ami már sok. Mindenféle alapanyag és fogás beépíthető az ünnepi időszak étkezéseibe, de figyeljünk arra, hogy inkább többször együnk keveset, a megfelelő adagokat szem előtt tartva.

Ha esetleg elszaladt velünk a ló és a kelleténél több lett a szaloncukor vagy bejgli, szerintem nem érdemes bánkódni rajta, mert egy egészséges embernek egy-egy ilyen nap fog semmilyen problémát okozni. Remélem, örömötöket lelitek ezen fogások elkészítésében és elfogyasztásában. Kellemes Ünnepeket kívánok munkatársaim nevében is! 🎄

 

 

Még több dietetika témájú cikk:

➡️ 5 ínyenc karácsonyi lakoma (nem csak sportolóknak)

➡️ D-vitamin: A mágikus csodaszer

➡️ 4 érv a sütőtök mellett

➡️ 4 élethelyzet, amiben segíthet egy dietetikus

➡️ 4 egyszerű alapelv, amivel javíthatsz az étkezéseden

➡️ (Ha) inni kell! – Ezért fontos a hidratáció 1. rész

➡️ (Ha) inni kell! – Ezért fontos a hidratáció 2. rész

➡️ Nélkülözhetetlen tápanyag: Ismerd meg a fehérjét – 1. rész

➡️ Nélkülözhetetlen tápanyag: Ismerd meg a fehérjét – 2. rész

➡️ 4 tuti fehérjedús recept (nem csak) sportolóknak

➡️ Többet, jobbat, gyorsan – 3 fontos étrendkiegészítő, amit ismerned kell!

➡️ Te tudod, hogy mit tud egy dietetikus?

➡️ 3 zabos finomság, nem csak sportolóknak