fbpx

Single post

D-vitamin: A mágikus csodaszer

Az ősz beköszöntével nagyon gyakran előkerül a D-vitamin kérdésköre. Manapság szinte már szuper képeséggel ruházzák fel, hiszen hatása nagyon sokrétű. Ebben a cikkben bemutatjuk nektek, hogy miért érdemes alkalmazni a hétköznapokban és sportolás során.

Habár hormonnak nevezzük valójában nem az, csupán orvostörténeti szempontból viseli ezt az elnevezést. A D-vitamin egy szteránvázas hormon, mely sok-sok lépésen keresztül az előanyagából képződik. Háromféleképpen juthatunk hozzá:

  • a bőrben napfény (UV sugarak) hatására képződhet
  • táplálékból (növényi eredetű D2, állati eredetű D3 formájában)
  • D-vitamint tartalmazó készítmények által

 

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, azaz a vékonybélből történő felszívódásához szükséges valamennyi zsiradék, illetve a vízben oldódó vitaminokkal szemben elraktározódik a szervezetben.

Napfény hatására képződő D-vitamin

A magyar ajánlások alapján márciustól-októberig naponta 15 perc (10-15 óra közötti) napsugárzás (első sorban az UV-B sugárzás) már elegendő lehet a megfelelő mennyiségű D-vitamin képződéséhez.

FONTOS, hogy a szolárium UV-A sugárzása nem fokozza a D-vitamin képződését.

Az ajánlások alapján akár a szükséglet 90%-a is fedezhető a bőrben lezajló fotoszintézis útján.

Táplálékból történő bevitel

Természetes formában sajnos az élelmiszerek, nyersanyagok elenyésző része tartalmaz D-vitamint. A magyar táplálkozási szokásokat figyelembe véve

csak étrendi forrásból szinte lehetetlen fedezni a szükséges mennyiséget.

Az átlagnál magasabb D-vitamin tartalommal bír:

  • zsíros halak
  • lazac
  • tonhal
  • tőkehal mája/olaja

Azonban egy amerikai kutatás rámutatott arra, hogy a vadon élő lazacok és fogságban tartott lazacok D-vitamin tartalma között jelentős különbség tapasztalható. Ez utóbbi csoport akár 75%-al kevesebb D-vitamint is tartalmazhat. A különböző halfélék mellett a tojássárgáját szokták még kiemelni, mint forrás.

D-vitamin kiegészítés étrend-kiegészítőkkel

Alapvető fontosságú, hogy a gyógyszer vagy étrendkiegészítő formájában bevitt D-vitamin mennyiségével kapcsolatban mindenképp javasolt a szakemberrel (orvos, dietetikus) történt konzultáció. Meghatározó lehet a kor, nem, a fizikai aktivitás.

Az amerikai IOM és az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) ajánlásai megegyeznek a hivatalos magyar ajánlással. Ez alapján felnőtteknél (várandós és szoptató nőket is beleértve) és

11 éves kor felett 4000NE (nemzetközi egységben) maximalizálták a tolerálható érték felső határát.

A toxikus adag hónapokon át adott napi 10.000NE felett van! Fontos továbbá, hogy D3-vitamin formájában hatásosabb bevinni, mint D2.

Felszívódását ronthatja, ha kávéval visszük be szervezetünkbe. A megfelelő felszívódást a magnézium bevitel is elősegíti, amit jellemzően vegyes táplálkozással tudunk biztosítani.

Természetes magnéziumforrások:

  • leveles, zöld növények (pl. paraj),
  • tökmag,
  • dió,
  • szezámmag,
  • mák,
  • étcsokoládé

Fish oil capsules and container

D-vitamin hatása a szervezetre 

A kutatások bebizonyították, hogy az elhízás és a D-vitamin bevitel szoros kapcsolatban van egymással. A D-vitamin befolyásolja a zsírsejtek képződését és érését, hiánya akár elhízáshoz is vezethet. A jelentős túlsúllyal rendelkező emberek esetében fokozott D-vitamin bevitel válhat szükségessé.

Magyarországon évente több mint 32 ezren halnak meg daganatos megbetegedésben, ami egyik oka lehet annak, hogy a D-vitamin napjainkban központi szerepbe került. Az utóbbi években több kutatásnak is témája volt a D-vitamin bevitel és a rákos megbetegedések kapcsolata, és

jelenleg, azaz álláspont van érvényben, hogy képes gátolni a rákos sejtek proliferációját.

Az eredmények alapján a komplex kezelés részeként érdemes lehet alkalmazni a D-vitamin szupplemetációt, mert kedvező hatással bírhat (és a kockázat minimális). Emellett a kemoterápiás kezelés önmagában rizikó tényező a D-vitamin hiányt illetően.

A csontrendszerre gyakorolt hatása talán a legismertebb és legnépszerűbb. A vérben keringő formájának legfontosabb szerepe a kálcium anyagcsere szabályozása. A D-vitamin közvetlenül is hatással van a csont anyagcsere folyamatokra, hiányában csontvesztés alakulhat ki, illetve szélsőséges esetben osteomalacia (csontlágyulás) is felléphet, mint probléma. Végső soron a kalcium és a foszfor felszívódásának, és ezek csontokba való beépülésének szabályozásához elengedhetetlen.

Foods containing vitamin D: cream, sour cream, porcini mushrooms, butter, egg yolk

Kevés D-vitamin bevitel esetén

A fent említett hatásokon túl a D-vitamin számos további módon befolyásolja a szerveztünk működését: hiánya a magasvérnyomás kialakulásának egyik oka lehet, illetve fokozhatja az érelmeszesedés kockázatát is. Emellett szerepe van a természetes immunválaszban illetve egyes autoimmun megbetegedésekben a gyógyszeres kezelés részét képezheti.

A D-vitamin szerepe napról napra jelentősebbé válik, hiszen a kutatások azt bizonyítják, hogy az emberi szervezet számos élettani folyamatát kedvezően befolyásolja. Érdemes odafigyelni, hogy téli hónapokba megtámogassuk a bevitelt. A megfelelő mennyiségű és minőségű termék kiválasztásában kérd ki szakember véleményét!

Források:

 

 

Még több dietetika témájú cikk:

➡️ 4 érv a sütőtök mellett

➡️ 4 élethelyzet, amiben segíthet egy dietetikus

➡️ 4 egyszerű alapelv, amivel javíthatsz az étkezéseden

➡️ (Ha) inni kell! – Ezért fontos a hidratáció 1. rész

➡️ (Ha) inni kell! – Ezért fontos a hidratáció 2. rész

➡️ Nélkülözhetetlen tápanyag: Ismerd meg a fehérjét – 1. rész

➡️ Nélkülözhetetlen tápanyag: Ismerd meg a fehérjét – 2. rész

➡️ 4 tuti fehérjedús recept (nem csak) sportolóknak

➡️ Többet, jobbat, gyorsan – 3 fontos étrendkiegészítő, amit ismerned kell!

➡️ Te tudod, hogy mit tud egy dietetikus?

➡️ 3 zabos finomság, nem csak sportolóknak

Dezső Daniella
dietetikus at

Már a BHSE atlétikai szakosztályánál töltött sportéveim alatt felismertem, hogy a pályán nyújtott teljesítményemet hatékonyan tudom növelni megfelelő táplálkozással. Az élsport befejezése után éppen ezért a dietetikusi pályát választottam, ahol az embert rendszerként szemlélve végzem a munkám. Szakterületem a cukorbetegség, inzulinrezisztencia, magas vérnyomás és magas koleszterin megfelelő étrendi kezelése.

HITVALLÁSA:

Dietetikai szemléletem fontos eleme, hogy minden ember más, így nem létezik két ugyanolyan tanácsadás. Célom, hogy az evés, főzés, ételkészítés ne mindennapi teherként jelenjen meg az emberek életében.