fbpx

Single post

4 élethelyzet, amiben segíthet egy dietetikus

teszt

Sportolók (és persze nem sportolók) esetében is vannak helyzetek, amikor érdemes szakember segítségét kérni a táplálkozáshoz. Nézzünk meg pár ilyen opciót a teljesség igénye nélkül és, hogy miben tud segíteni egy dietetikus.

1️⃣ Teljesítményfokozás

Az Ensportnál nagyon gyakori motiváció a teljesítményfokozás. A sportolók szeretnének egy-egy versenyt vagy verseny időszakot minél eredményesebben zárni. Elméletben könnyűnek tűnhet egy ilyen folyamat, de érdemes azt figyelembe venni, hogy a sportolóra szabott étrend több feladatot lát el egyszerre. Jó esetben a dietetikus segít kialakítani egy rendszert, növelni az izomszázalékot és csökkenteni a testzsírt, amennyiben ez szükséges. Mindezt oly’ módon, hogy egy élhető, megszorításoktól mentes étrendet biztosítson a kliensnek. Fontos, hogy amellett, hogy javuljon a sportteljesítmény ne jelenjenek meg táplálkozásból fakadó betegségek (akár a hiány, akár a túlzott fogyasztás kapcsán). A dietetikus segíthet abban, hogy ne ragad bele egy egyhangú étrendbe, hanem változatosan, színesen étkezz.

Dietetikus segítségével át lehet beszélni, hogy mik a pozitívumok, illetve milyen hiányosságok jelennek meg az étrendben. A sportoló ötleteket kaphat, hogy ezeket hogyan korrigálja, az edzésmunkát milyen alapelvekkel tudja leginkább támogatni.

2️⃣ Fogyás

A második fő motiváció a testsúlyvesztésre szokott vonatkozni. Az én véleményem az, hogy első sorban azt kell megnézni, hogy reális-e az igény a sportoló részéről. Szerintem a dietetikus akkor hiteles és megbízható, ha megbeszéli a klienssel, hogy az elképzelése megvalósítható-e egészséges keretek között. Ha esetleg nem, akkor közösen keresnek új alternatívát. Azt gondolom, hogy a fogyókúra dömpingben a dietetikusnak is nehéz dolga van. Csodaétrendekkel kell felvenni a versenyt, amik gyors megoldást ígérnek.

Egy jó szakember segíti megtartani a sportolót a realitás keretei között, felhívni a figyelmet arra, hogy ez nem egy lineáris folyamat, hanem teljesen természetes ha hullámvölgyek (is) vannak benne. Táplálkozás terén segít megtalálni a megfelelő mennyiséget, ami a napi munkához/sporthoz szükséges lehet, receptekkel segíti a klienst. Személyesen az egyik fő szempontom, hogy szélsőségektől mentes étrend kialakítása cél, amibe minden belefér csak a megfelelő időzítés és mennyiség a hangsúlyos. Végső soron a cél az, hogy mindenki megismerje a saját igényeit, hogy aztán a továbbiakban önállóan is tudja alakítani az étkezéseit.

sportétrendtervezés

Appon kapod az étrendedet! Sportétrend-tervezés az ENSPORT-nál. További infókért katt a képre!

3️⃣ Betegségek megjelenése

Sajnos gyakori indok a dietetikus felkeresésére valamilyen olyan betegség megjelenése, ami szorosan kapcsolódik a táplálkozáshoz. Itt széles skálán mozoghatunk kezdve a különféle allergiáktól, intoleranciáktól az inzulinrezisztenciáig, cukorbetegségig. Sok esetben a táplálkozást illetően a beteg a diagnózissal együtt részletes tájékoztatást nem kap, ebben tud segíteni a dietetikus. Akár étrend, akár receptek segítségével partner lehet az új étrend, új szokások kialakításában és stabilizálásában. Szakmai szempontból itt is fontos szempont, hogy a szakember olyan étrenddel tud segíteni, amely a szükséges alapanyagot kizárja, de emiatt hiányállapot nem alakul ki a betegnél, illetve kap ötleteket alternatívákra. Azt gondolom, hogy ebben az esetben is fontos, hogy a dietetikus a lehetőségekre és pozitívumokra koncentráljon.

4️⃣ Felmérni a jelen helyzetet

Minden ember esetében hasznos lehet, de sportolóknál különösen, ha időnként objektíven is ránéz az étkezésére. Ehhez nem feltétlen kell étrendtervezés, akár egy-egy tanácsadás vagy konzultáció formájában is meg tud valósulni. Dietetikus segítségével át lehet beszélni, hogy mik a pozitívumok, illetve milyen hiányosságok jelennek meg az étrendben. A sportoló ötleteket kaphat, hogy ezeket hogyan korrigálja, az edzés munkát milyen alapelvekkel tudja leginkább támogatni. Felteheti kérdéseit a dietetikusnak, ha bizonytalan akár a mindennapi étkezésében, akár étrend-kiegészítő fogyasztással vagy egyes termékekkel kapcsolatban.

 

 

Még több dietetika témájú cikk:

➡️ 4 egyszerű alapelv, amivel javíthatsz az étkezéseden

➡️ (Ha) inni kell! – Ezért fontos a hidratáció 1. rész

➡️ (Ha) inni kell! – Ezért fontos a hidratáció 2. rész

➡️ Nélkülözhetetlen tápanyag: Ismerd meg a fehérjét – 1. rész

➡️ Nélkülözhetetlen tápanyag: Ismerd meg a fehérjét – 2. rész

➡️ 4 tuti fehérjedús recept (nem csak) sportolóknak

➡️ Többet, jobbat, gyorsan – 3 fontos étrendkiegészítő, amit ismerned kell!

➡️ Te tudod, hogy mit tud egy dietetikus?

➡️ 3 zabos finomság, nem csak sportolóknak

Dezső Daniella
dietetikus at

Már a BHSE atlétikai szakosztályánál töltött sportéveim alatt felismertem, hogy a pályán nyújtott teljesítményemet hatékonyan tudom növelni megfelelő táplálkozással. Az élsport befejezése után éppen ezért a dietetikusi pályát választottam, ahol az embert rendszerként szemlélve végzem a munkám. Szakterületem a cukorbetegség, inzulinrezisztencia, magas vérnyomás és magas koleszterin megfelelő étrendi kezelése.

HITVALLÁSA:

Dietetikai szemléletem fontos eleme, hogy minden ember más, így nem létezik két ugyanolyan tanácsadás. Célom, hogy az evés, főzés, ételkészítés ne mindennapi teherként jelenjen meg az emberek életében.