fbpx

Single post

Értsd a tudományt: Izomrosttípusok és az edzések

Regisztrálj júliusban Prémium edzéstervezés szolgáltatásunkra díjmentesen!

Az első 4 hét közös munka díjmentes (hosszabítás eseten áraink)
A teljesítménydiagnosztikád 29.900Ft helyett 17.900Ft

➡️ ENSPORT Prémium regisztráció

➡️ Edzéstervezés infók

➡️ Teljesítménydiagnosztika infók

A héten még mindig az izomrosttípusoknál maradva (lásd: az előző két részt), most nézzük meg röviden, mi mindent határozhat meg még az, hogy milyen rosttípus-dominanciával rendelkezik valaki. Röviden a lényeg: szinte mindent.

Azt is meghatározza többek között, hogy mely típusú edzések lesznek túlnyomó többségben hatékonyak, milyen elosztásban, és mikor kerülnek be azok az edzéstervedbe. Hatással van arra, hogy mi lesz az erősséged vagy a gyengéd, mit meddig és hogyan érdemes vagy lehet fejleszteni a felkészülés során.

Hatékonyság vs. gazdaságosság

Több, néha egymással szembenálló feltételnek kell megfelelni, vagy kell őket összebékíten a helyes arányban, ha javítani akarod a teljesítményedet. Mivel jellemzően állóképességi sportokról beszélünk most, az izomzatunkkal szembeni követelmény a hosszútávú munkavégzés minél hatékonyabb, magasabb intenzitáson történő elviselése/elvégzése. A szervezet eközben azonban megpróbál a lehető leggazdaságosabban dolgozni mindig, és a legkevesebb felesleges munkával elvégezni az adott feladatot. Értsd: a legkevesebb szükséges izomrostszámot megmozgatni.

A fejlődés kulcsa így az egyre több rost hatékony bekapcsolása a mozgásba az anyagcserefolyamatok fejlesztése mellett, vagyis hogy szép angolsággal mondjuk: hogy minél alacsonyabb belső terheléssel minél nagyobb legyen az output. Ebbe azonban az izomtípus-dominanciánknak is van némi beleszólása. Főleg akkor, ha a távunknak optimálistól merőben eltérő izomösszetételünk van. Persze, a két véglet (erős lassú vagy gyors rost dominancia) sosem egyeztethető össze sikeresen a gyökeresen ellentétes fizikális igényekkel, tehát egy sprinter alkat sosem lesz jó maratonista, és fordítva, de ha valaki nem ennyire a spektrum két végén helyezkedik el, a megfelelő edzésekkel megoldható, hogy a kereslet és a kínálat találkozzon.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Az edzésekkel kell megoldani, hogy a lassú izomrostokat némileg segítsék a gyorsak, ha kell, és a gyors izomrostok se fáradjanak el rögtön, vagy tudjanak akkor bekapcsolódni a munkába, amikor a lassú rostoknak némi pihenőre van szüksége. Ez a különböző típusú rostok megfelelő és eltérő mértékű használatával, a terhelésre történő felkészítésével oldható meg, aminek pedig a módja a különböző típusú edzések eltérő mennyiségű és minőségű használata.

Aki alapvetően “állóképesebb”, de lassabb, azt több pörgős edzéssel lehet megpróbálni gyorsabbá tenni rövidebb távokon, a gyors rostok minél aktívabb bekapcsolását megcélozva. Ezzel szemben a robbanékonyabb versenytársak fejlesztése a lassabb rostok karakteres edzésénél keresendő. A kulcs az, hogy azokat a rostokat is bekapcsoljuk a mozgásba, vagy ellenállóvá tegyük a fáradással szemben (amikor szükség van rájuk), amiket a genetikánk miatt esetleg nem tudnánk a hagyományos “sablon” tervekkel aktiválni.

Ezért nem szabad sosem feltétel nélkül alkalmazni magunkra azt, ami esetleg másnak működik. Mert mint a legtöbb esetben a sporttal kapcsolatban (is): a fejlődés kulcsa az egyéni eltérések felismerésében és ha lehet, kiaknázásában rejlik.

A rovat korábbi részei:

➡️ Izomrosttípusok és a laktátszint

➡️ Izomrosttípusok és a futósebesség

➡️ Energiapocsékolás felsőfokon

➡️ Talajfogás, és ami mögötte van

➡️ Futásdinamikai mutatók

➡️ Elasztikus energia

➡️ Mi is az a futógazdaságosság?

➡️ Time to exhaustion (TTE)

➡️ Wattmérés 2. rész

➡️ Wattmérés 1. rész

➡️ Cardiac Drift (felszökő pulzus)

➡️ Laktátküszöb vs. VO2max

➡️ A laktát

➡️ A laktátküszöb

➡️ VO2max

➡️ Zsírégető zóna

➡️ Aerob vs. Anaerob zóna

Regisztrálj júliusban Prémium edzéstervezés szolgáltatásunkra díjmentesen!

Az első 4 hét közös munka díjmentes (hosszabítás eseten áraink)
A teljesítménydiagnosztikád 29.900Ft helyett 17.900Ft

➡️ ENSPORT Prémium regisztráció

➡️ Edzéstervezés infók

➡️ Teljesítménydiagnosztika infók

Szilágyi Tibor
kiemelt futóedző at | Website

Mások elmondása szerint folyton pörgök. Saját állításom szerint folyton keresem az önfejlesztési lehetőségeket. 12 éve edzősködök, dolgoztam a tatai Nike Futóklubban, az ENSPORT csapatát pedig 2016 óta erősítem.

Edzői hitvallása:

Egy jó edzésterv készítése a test és lélek összhangja. Ezalatt én a biomechanika, sportélettan, edzéselmélet és pszichológia összhangját értem, melyek csak együtt képesek a legtöbbet kihozni egy sportolóból.