Single post

(Ha) inni kell! – Ezért fontos a hidratáció 1. rész

Az emberek hajlamosak elfelejteni a legegyszerűbb dolgokat, amit az egészségük megőrzése érdekében tehetnek. Ezek közé tartozik a folyadékfogyasztás is. A vizet akár az élet bölcsőjének is nevezhetjük. Gondoljunk csak az anyaméhre, ahol a magzat magzatvízben növekszik, illetve, hogy  a földfelszín 71%-át víz borítja,  és az emberi szervezet 60%-a víz.

A fő kérdés, hogy mennyi a javasolt a mennyiség és ezt miből érdemes fedezni. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság adatai alapján a napi javasolt folyadékbevitel felnőtt (18 év feletti) nők esetében 2 liter, míg férfiak esetében 2,5 liter. Persze, ezek az értékek kortól, fizikai aktivitástól és földrajzi adottságoktól függően könnyen változhatnak. Más szempontból megközelítve testsúlykilogrammra vonatkozóan is találunk adatokat, ami a felnőtt korosztály esetében 22-38ml/ttkg/nap.

Miért szükséges a megfelelő hidratálás?

Nézzük csak címszavakban:

1️⃣ a megfelelő agyműködés elősegítéséhez (már enyhe dehidratáció is a koncentrációs képességek csökkenéséhez vezethet)

2️⃣ sejtjeink felépítéséhez is elengedhetetlen

3️⃣ támogatja a megfelelő emésztést

4️⃣ a folyadékegyensúly fenntartása a megfelelő szívműködés alapját képezi

5️⃣ a vese működés alapeleme

6️⃣ sokan nem is tudják, hogy a víz fontos szerepet tölt be testhőmérsékletünk szabályozásában (gondoljunk csak a láz közbeni izzadásra!)

7️⃣ és mindezek mellett az ízületeink egészségének megőrzésében is fontos szerepet tölt be

A napi bevitel jelentős része folyadékfogyasztás formájában valósul meg, kb 1500 ml. Emellett nem elhanyagolható a táplálékkal bevitt folyadék mennyisége sem, ami nagyjából 800ml-re becsülhető.

Mit érdemes inni a mindennapok során?

Legideálisabb választás a tiszta víz (ásványvizek esetén érdemes váltogatni, többfélét is fogyasztani az eltérő ásványianyag-összetétel miatt).

Napjainkban nagy sok praktikus konyhai kiegészítő kapható. Személyes kedvencem az olyan kulacs, amiben külön kialakított hely van a gyümölcsöknek. Így narancs, citrom, de akár bogyós gyümölcsök keveréke is felhasználható, ami kellemes (de teljesen cukormentes) ízt ad a vizünknek.

A tea is részét képezheti a mindennapi folyadékbevitelnek, de figyeljünk arra, hogy cukor nélkül (esetleg édesítővel), citromlével ízesítve fogyasszuk.

A folyadékbevitelt ételek segítségével is megtámogathatjuk: 1 adag leves kb 250-300ml, nem szabad elfelejteni a főzelékeket sem, illetve tejes turmixok esetén is hozzáadunk a napi bevitt mennyiséghez.

Választhatunk hozzáadott cukormentes termékeket is, azonban energia tartalmával számolni kell.

Hozd ki magadból a legtöbbet, tedd rendbe az étkezésedet is! További infókért katt a képre!

Mire vigyázzunk?

⚠️ Az energiaital fogyasztása nem javasolt, még a cukormentes sem, hiszen ezek is vízhajtó hatással bírnak.

⚠️ Az alkoholos italok sem képezik részét a hasznos folyadék bevitelnek, mert itt is jelentős vízhajtó hatás érvényesül (2dl rövidital – 8-9dl vizet ürít ki a szervezetből).

⚠️ A kávéfogyasztás megfelelő mértékben és időpontban az egészségtudatos életvitel részét képezheti, de elsősorban nem a folyadékpótlás szempontjából 🙂

⚠️ A cukros üdítők fogyasztásával szinte észrevétlenül emeljük meg a napi kalóriabevitelt, akár a szükségnél magasabb értékre.

⚠️ Habár a 100%-os gyümölcslevek egészségesek, kalóriaértékük – sokszor igen csekély mennyiségre nézve – igen magas. Érdemes ezért tudatosan fogyasztani ezeket, a megfelelő mennyiségben és időpontban.

A szükséges folyadék mennyiség növekedhet:

🔘 párás, meleg időjárási körülmények között (de az extrém hideg is fokozza a szükségletet!)

🔘 egyes betegségek következtében (pl. lázzal, hányással, hasmenéssel járó állapotok esetén)

🔘 magas fehérjebevitel mellett

🔘 emelkedett sóbevitel következtében

🔘 a rostdús táplálkozás következtében

Források:

Dezső Daniella
dietetikus at

Már a BHSE atlétikai szakosztályánál töltött sportéveim alatt felismertem, hogy a pályán nyújtott teljesítményemet hatékonyan tudom növelni megfelelő táplálkozással. Az élsport befejezése után éppen ezért a dietetikusi pályát választottam, ahol az embert rendszerként szemlélve végzem a munkám. Szakterületem a cukorbetegség, inzulinrezisztencia, magas vérnyomás és magas koleszterin megfelelő étrendi kezelése.

HITVALLÁSA:

Dietetikai szemléletem fontos eleme, hogy minden ember más, így nem létezik két ugyanolyan tanácsadás. Célom, hogy az evés, főzés, ételkészítés ne mindennapi teherként jelenjen meg az emberek életében.