Single post

Értsd a tudományt: Wattmérés 2. rész

Wattmérés 2. rész

Múlt héten a pulzust befolyásoló tényezőkről beszéltünk, és arról, hogy ezek milyen anomáliákat, nehézségeket okoznak bizonyos edzéstípusok esetén. Említettük a terepfutást, a rövid résztávokat, mint jellemzően olyan területek, ahol a pulzus alapú edzés használhatósága nem a legjobb. Most azt mutatom be pár gondolatban, hogyan tud ezen pontosítani a wattmérés.

A módszer a testtömegünket, sebességünket/gyorsulásunkat használva egy objektív, a tereptől és minden más tényezőtől független adatban, a watt értékben mutatja meg, mekkora munkát is végzünk futás/bringázás közben. Teszi mindezt függetlenül tereptől, szintemelkedéstől, és intenzitástól vagy a résztáv hosszától. Lényegében azt tükrözi, mekkora erőt és milyen sebességgel fejtesz ki a talajra futás közben, vagyis milyen erővel lépsz el, és mindezt milyen sebességgel teszed. Értelemszerűen minél nagyobb a két érték, annál jobb. Az értékek kalkulálásában újdonságként, itt már a testsúlyodnak is aktív szerepe van.

A pulzussal ellentétben nem csak rögtön, az intenzitásváltás pillanatában mutatja a wattmérő, hogy milyen változás is zajlott le az edzés hatásában, de pl. a 250W teljesítmény tereptől/időjárástól függetlenül ugyanakkora igénybevétel a szervezetnek, akár síkon akár hegyen futod.

Gondolj bele: stabilan 5:00-ás tempót futni teljesen más érzés és energiabefektetés síkon, mint emelkedőn vagy lejtőn, így képtelenség tempó alapon két hasonló edzést futni eltérő helyszínen. Ezzel szemben, ha watt alapon futsz, akkor ha síkon 250W-ot adsz le, akkor ezt a terhelést terepen is könnyedén meg tudod ismételni, ha a 250 wattot tartod. Az eltérés csupán annyi, hogy hol 4:30-as, hol 7 perces tempóban fogod ezt elérni, attól függően, mit enged az útvonal.

A sebességtől függetlenül a tested által végzett munka, a leadott teljesítmény azonban mindig egyenletes marad. Így nem csak a terep adta bizonytalanságot tudod kikerülni, vagy épp felhasználni, hogy változatossá tedd az edzéseidet, de közvetlen, azonnali visszajelzést is kapsz az edzésedről minden külső és belső torzító hatás nélkül.

Extra “melléktermékként” a wattmérésre kifejlesztett kütyük a futóstílus és a fáradás különböző jeleinek a kimutatására is tökéletesen alkalmasak. Így ha úgy érzed, kinőtted a pulzusmérést, sokat futsz terepen, vagy az eredményeid fejlesztésére új, szélesebb körben használható módszereket szeretnél kipróbálni, itt az idő, hogy ne csak pulzusban vagy tempóban gondolkodj, hanem a valódi munkát is mérd, amit beleteszel a futásaidba.

A watt alapú edzéstervezést igénybe tudod venni az ENSPORT-nál a Prémium és Prémium+ csomgajaink előfizetésével. Bövebben lásd itt: https://www.ensport.hu/edzestervezes

Szilágyi Tibor
kiemelt futóedző at | Website

Mások elmondása szerint folyton pörgök. Saját állításom szerint folyton keresem az önfejlesztési lehetőségeket. 12 éve edzősködök, dolgoztam a tatai Nike Futóklubban, az ENSPORT csapatát pedig 2016 óta erősítem.

Edzői hitvallása:

Egy jó edzésterv készítése a test és lélek összhangja. Ezalatt én a biomechanika, sportélettan, edzéselmélet és pszichológia összhangját értem, melyek csak együtt képesek a legtöbbet kihozni egy sportolóból.