fbpx

Single post

Értsd a tudományt: Cardiac Drift (felszökő pulzus)

Cardiac Drift (felszökő pulzus)

A keringésnél és az azt jellemző értékeknél maradva, ez a jelenség mindenki számára ismert lehet. Ha nem is hallottad még magát a kifejezést, biztos, hogy ezerszer találkoztál vele a saját “praxisodban” is. A magyarra nehezen lefordítható fogalom (talán a felszökő pulzus kifejezés írja le leginkább a jelenséget) nem más, mint amikor egyenletes, kényelmes tempó mellett, idővel elkezd felkúszni a pulzusod akkor is, ha nem változtatsz az intenzitáson. A jelenség még az alacsony erőkifejtésnél is megfigyelhető.

Ennek a sokszor bosszantó jelenségnek (ilyenkor kezd el azon járni az agyad: Miért megy fel a pulzusom, ha nem is gyorsítok? Ennyire edzetlen lennék? Nem aludtam eleget? Fáradt vagyok?) oka három dolog lehet:

1️⃣ A test fokozatos felmelegedése. Az elégetett kalória több, mint 60%-a hővé alakul át, és csak a maradék lesz a valódi mozgásra elhasználva. Ez pedig olyan tüneteket okoz, mint amikor nyáron a tűző napon futsz.

2️⃣ A kiszáradás, aminek következtében az erekben keringő vér sűrűbb, viszkózusabb lesz, így nagyobb erő, magasabb pulzusszám kell a csökkenő térfogatú és sűrűbb vér keringetéséhez, és a megfelelő oxigénmennyiség izmokhoz juttatásához.

3️⃣ Izom és idegrendszeri fáradtság, ami miatt a futásod gazdaságossága is csökkenhet. Ez azt jelenti, hogy az addigi rendezett, kontrollált, hatékony mozdulatsorban hibák, nem szükséges energiapazarló mozdulatok jelennek meg, és egyre több felesleges, az előrehaladást nem szolgáló “kacsázás”, vagyis fel-le és oldalirányú mozgás viszi el az energiádat. Míg itt ténylegesen fellépő, energiapazarló plusz mozgásokról beszélünk, addig az első két esetnél a szervezet a szükséges oxigénmennyiséget próbálja egyenletesen eljuttatni az izmokhoz, ami ha a túlmelegedés és a dehidratáció miatt csökken, akkor a pulzusszám emelésével juttatja a megfelelő mennyiségű oxigént a test az izmokba.

Ha tehát futás közben elkezd felfelé kúszni a pulzusod akkor is, ha egyenletes intenzitással haladsz, tudd, hogy bár ezen tényezők mindegyike fejleszthető az edzettség javításával és hőakklimatizációval, de egy teljesen normális folyamat része. Idegeskedni kár. Megszüntetni nem, csak késleltetni lehet a tüneteket.

Szilágyi Tibor
kiemelt futóedző at | Website

Mások elmondása szerint folyton pörgök. Saját állításom szerint folyton keresem az önfejlesztési lehetőségeket. 12 éve edzősködök, dolgoztam a tatai Nike Futóklubban, az ENSPORT csapatát pedig 2016 óta erősítem.

Edzői hitvallása:

Egy jó edzésterv készítése a test és lélek összhangja. Ezalatt én a biomechanika, sportélettan, edzéselmélet és pszichológia összhangját értem, melyek csak együtt képesek a legtöbbet kihozni egy sportolóból.