Single post

Értsd a tudományt: A laktát

Bűnös vagy ártatlan? A laktát:

Az előző részek után már jól tudod, hogy ha túl magas az intenzitás, amin futsz és átléped az anaerob küszöbödet, a laktáttermelődés (az anaerob energiatermelési folyamat egyik mellékterméke) olyan üteművé válik, hogy a a szervezet már nem képes megbirkózni vele, és jön a sokat rettegett “elsavasodás”. Ez a folyamat pedig lassulással, az izomban égő érzéssel, végső soron pedig akár a verseny feladásával is járhat. De mindez csupán a sokat szidott laktát következménye lenne? A válasz az újabb kutatások alapján egyértelmű: NEM. A laktát ugyanis üzemanyag a szervezet számára. A dolgozó izmok sejtjeibe bejutva részt vesz az újabb ATP-termelő folyamatokban, így lényegében további izommunkát tesz lehetővé, mint köztes üzemanyagforrás. Az ATP a szervezet energiát hordozó legalapvetőbb energiaforrása, ami a sejtekbe jutva lehetővé teszi a mozgást, a létezést. Az anaerob és aerob folyamatok nagy különbsége is az, hogy oxigén jelenlétében vagy anélkül hozza létre a nagy energiatartalmú ATP-molekulát a szénhidrátok, zsírok, fehérjék lebontásából.

Hogy mennyit tudsz újrahasznosítani a megtermelt tejsavból, alapvetően függ a szervezet laktátszállító és felhasználó kapacitásától. Amit nem tud a tested elszállítani más dolgozó izmokba vagy a májba, az a véráramban vagy az adott izomban marad, ahol termelődött, és egyrészt ott használódik fel bizonyos százalékban, másrészt elkezdi kifejteni a káros hatását. Emellett azonban nem elhanyagolható a hatása annak sem, hogy dominánsan milyen izomrostösszetétellel rendelkezel. A lassú rostok kevés laktátot termelnek, és nem is használják fel azt jó hatásfokkal, míg a gyors rostok sokat termelnek, és nagy mennyiségben fel is tudják használni üzemanyagként a felesleget.

A lassulás, égő érzés az izomban azonban nem is a laktát hibája igazából, hanem az anaerob folyamatokat kísérő egyéb bomlástermékek, többek között a hidrogén-ion felszaporulásáé, ami akadályozza a megfelelő izommunkát azzal, hogy zavarja az ingerületátvitelt, vagyis csökkenti az izmok összehúzódási képességét. Elmondható tehát, hogy nem is maga a laktát az, ami veszélyt jelenthet a kitűzött célunk elérésére, ha túl gyorsan kezdünk egy versenyt vagy edzést, hanem azok az anyagcsere-folyamatok (az anaerob energiatermelés egyre dominánsabbá válása), és az azokat kísérő bomlástermékek, amelyeknek a közutálatnak örvendő tejsav csupán csak az egyik kísérőjelensége, indikátora.

Szilágyi Tibor
kiemelt futóedző at | Website

Mások elmondása szerint folyton pörgök. Saját állításom szerint folyton keresem az önfejlesztési lehetőségeket. 12 éve edzősködök, dolgoztam a tatai Nike Futóklubban, az ENSPORT csapatát pedig 2016 óta erősítem.

Edzői hitvallása:

Egy jó edzésterv készítése a test és lélek összhangja. Ezalatt én a biomechanika, sportélettan, edzéselmélet és pszichológia összhangját értem, melyek csak együtt képesek a legtöbbet kihozni egy sportolóból.