Single post

Futópadon vagy kint? – Pro és kontra

Most, hogy télen hamar sötétedik, a futók sok esetben három csoportra válnak szét: vannak akik töretlenül folytatják az eddigi edzéseiket, dacolva a hideggel, sötéttel, csúszásveszéllyel. Vannak akik nem adják fel a sportot, de bemennek a meleget és fényt adó edzőtermekbe, míg a harmadik kategóriába azok tartoznak, akik egy kis szezonális kihagyást iktatnak be a tavaszi meleg és világos beköszöntéig.

Én az első csoportba tartozom, és bizonyos esetektől eltekintve (sérülés vagy tükörjég az utakon) nem megyek be terembe, de ha választani kell a nemfutás és a benti edzés között, mindenképp a futópad a megfelelő választás. A kihagyással ugyanis már 1-1,5 hónap alatt visszabontasz mindent, amit addig az év nagy részében felépítettél, így lényegében minden évben ugyanazokat a köröket róvod valós/lényeges előrelépés nélkül. Ha jobban megvizsgáljuk azonban pár gondolatban, miért is érdemes bent vagy kint futni, találhatunk más, szintén előnyös tulajdonságot a benti futással kapcsolatban, amit akár az év más szakán is élvezhetünk.
 

Miért is válaszd a padot, ha nem akarsz kimenni?

Amellett, hogy az edzőteremben nincs csúszásveszély, hogy nem kell félned attól, hogy elesel a sötétben, pláne, ha a megszokott futóútvonalaid nehezen futhatóak sötétedés után, a nyálkahártyáidat, tüdődet, izmaidat is kímélik a benti edzések, és ha nem vagy hozzászokva a kinti hideghez. Emiatt a megfázás valószínűsége is csökken. Legalábbis nem a hidegtől, hanem a gépeken “hagyott” baciktól betegedhetsz csak meg.

Ezek mellett a közismert előnyök mellett azonban sok olyan hasznos hozadéka is lehet a futópadon futásnak, ami még olyankor is kapóra jöhet, ha lenne lehetőséged kint futni.

  • Nem csúszik, nincs sötét, vagyis biztonságosan tudsz edzeni.
  • Kissebb terhelés a lábnak, mert a gép szalagja megy ki alólad, nem te rúgod el magad a stabil felszínről. Ez különösen jó, ha sérüléssel is küzdesz, vagy kihagyás után vágsz bele ismét a mozgásba.
  • Egyenletesen és pontosan tudsz vele terhelést adagolni. Nem kell félni a tempóingadozásától, ha fontos az egyenletes tempó (résztáv/tempófutás).
  • Segít a monotóniatűrés fejlesztésében.
  • Nagyobb sebességet érhetsz el vele futás közben a kisebb ellenállás miatt.
  • Ha nincs lehetőséged rá máshol, akkor itt futhatsz emelkedőket is, ha a pad dőlésszöge állítható.
  • Ha van otthon padod, rövidebb edzéseket akár a hírek vagy egy film alatt is meg tudod csinálni, így időt spórolhatsz meg, ha máshogy nem tudnád a futást bezsúfolni a napba.

 

És mik a hátrányok?

  • Elszokhatsz a túlzott használat után a kinti futás érzésétől, és váratlanul érhet, amikor újból kimész futni, hogy sokkal lassabb vagy, mint amikor bent futottál.
  • A saját tempóérzék kialakulását nem segíti, elfelejtesz “hallgatni a testedre”.
  • A pulzus- és tempóadatok nem mérvadóak. Főleg a pulzus, köszönhetően a meleg és fülledt benti levegőnek, aminek következtében pikk-pakk felugrik.
  • A teljesen egyenletes talajfogás jobban túlerőltethet bizonyos izmokat, mint a változatosabb kinti futás, emellett nem is erősít olyan sokoldalúan, mint amikor fel/le oldalra kell futnod/kitámasztanod.
  • Nehéz futás közben nyomogatni a gombokat, főleg ha résztávos edzésed van, és nagy sebességnél kell lelassítanod a gépet.

 
Látszik tehát, hogy sok érv szól(hat) a benti futás mellett, míg vannak logikus ellenérvek is. Neked kell mérlegelned, mit bírsz ki kint, mit bírsz elviselni bent, milyen céljaid vannak, és melyik szempont a legfontosabb számodra. A nem futásnál azonban mindenképpen jobb, ha nincs más lehetőséged, cask a futópados mozgás vagy a kihagyás. Egy dolgot azonban ne felejts el: a célversenyed, ha versenyre készülsz nem futópadon lesz, így vigyázz, ne szokj el a valóságtól, mire rajtvonalhoz állsz!

Szilágyi Tibor
kiemelt futóedző at | Website

Mások elmondása szerint folyton pörgök. Saját állításom szerint folyton keresem az önfejlesztési lehetőségeket. 12 éve edzősködök, dolgoztam a tatai Nike Futóklubban, az ENSPORT csapatát pedig 2016 óta erősítem.

Edzői hitvallása:

Egy jó edzésterv készítése a test és lélek összhangja. Ezalatt én a biomechanika, sportélettan, edzéselmélet és pszichológia összhangját értem, melyek csak együtt képesek a legtöbbet kihozni egy sportolóból.