fbpx

Single post

Értsd a tudományt: Aerob vs. Anaerob zóna

Egy különleges rovatot indítunk útjára, melyben Szilágyi Tibor, kiemelt futóedzőnk különböző tematikák szerint haladva, a sportban (általunk is) használt fontos szakkifejezések, jelenségek, rövidítések magyarázatával megmutatja, hogy a sokak által gondolat “csak futni kell” megközelítés mennyire nem fedi azt a rendszert, ami emögött a látszólag egyszerű mozgásforma mögött meghúzódik.

Aerob vs. Anaerob zóna

Ezt a két kifejezést hallhatod, láthatod talán a legtöbbször a saját edzéseiddel kapcsolatban is, vagy akár a szakirodalomban. A fogalmak röviden az edzés intenzitását, a szervezetre gyakorolt hatását fejezik ki, az alapján, melyik energiaszolgáltató útvonalat is használja a szervezet dominánsan. Külön önmagában sosem működik egyik sem, de az intenzitás növelésével a kezdeti aerob dominancia csökken, majd átcsúszik az anaerob térfélre, vagyis besavasodsz. A fogalom magyarázata egyszerű: oxigén jelenlétében (aerob) és jelenléte nélküli (anaerob) energiaelőállítást jelent. Az első esetben az intenzitás akkora, hogy a szervezet tud a tápanyag elégetéséhez elegendő mennyiségű oxigént felvenni.

Nincs olyan hirtelen energiaigény, hogy azt a lassabb, de gazdaságos (több ATP-t termelő) aerob oxidáció ne tudná kielégíteni. Azonban ahogy növeled a tempót, növekszik az izmok energiaigénye is. Ilyenkor lép be egyre nagyobb mértékben a gyors energiát biztosító, de gazdaságtalan anaerob folyamat, melynek a jellemzője az, hogy nagy intenzitást enged meg, de rossz százalékban hasznosítja az elégetett kalóriákat, kevesebb energiát termel. Mondhatni nagyobb a füstje, mint a lángja. A füst pedig ebben az esetben nem más, mint a laktát. Egy molekula glükózból 36-38ATP keletkezik aerob folyamatok alatt és 2 ATP az anaerob módon.

A különbség tehát abban rejlik gyakorlati szempontból a két út között, hogy mennyi ideig tudsz edzeni elsavasodás vagy az energiaraktárak (glükóz) lefogyasztása nélkül. Az edzések elsődleges célja, hogy mind a két rendszert maximálisra járassa, és megtanítsa a szervezetet a lehető legtovább, még a legnagyobb arányban aerob úton működni. Míg az aerob edzések zsírt és szénhidrátot használnak fel, az anaerob folyamatok csak szénhidrátot bontanak.

Szilágyi Tibor
kiemelt futóedző at | Website

Mások elmondása szerint folyton pörgök. Saját állításom szerint folyton keresem az önfejlesztési lehetőségeket. 12 éve edzősködök, dolgoztam a tatai Nike Futóklubban, az ENSPORT csapatát pedig 2016 óta erősítem.

Edzői hitvallása:

Egy jó edzésterv készítése a test és lélek összhangja. Ezalatt én a biomechanika, sportélettan, edzéselmélet és pszichológia összhangját értem, melyek csak együtt képesek a legtöbbet kihozni egy sportolóból.