Single post

Félmaraton: Mielőtt belevágnál…

Rajta van a bakancslistán? Kacérkodsz a gondolattal, hogy lefutod? Mielőtt belevágnál, kiemelt futóedzőnk, Szilágyi Tibi gondolatait érdemes megfontolnod!

A félmaraton az a klasszikus hosszútávfutó-szám, ami előbb utóbb a legtöbb futásnak veselkedőt magába szippantja a maga 21,1km-es távjával. Népszerűségéhez hozzájárul minden szinten, hogy a hossz teljesítése már önmagában kihívás, de közben még olyan tempóval is megfutható egy amatőr futó számára is, ami tényleg a gyorsaság érzését kelti. Mindemellett azzal, hogy a maraton távjának csak a fele, kevesebb készülést és kisebb sérülési veszéllyel jár.


A szerző tudja miről beszél (balra). Több félmaratont és maratont futott, és még több futót készített fel ennél hosszabb távokra is!

Fontos azonban, hogy sosem szabad előképzettség nélkül nekiugrani. Bár az intenzitása kezdetben nem tűnhet vészesnek annak, aki csak az első teljesítésére készül, de a rendszeres, lábat érő terhelés, amit az edzések és maga a verseny is jelent, könnyedén okozhatnak fáradásból vagy túlterhelésből adódó sérülést, ha a kellő alapok hiányoznak. Így inkább élvezd az első teljesítésig vezető utat, mint beleugorj egy kétes kimenetelű vállalkozásba.

Minden esetben érdemes tehát végig járni egy 5 majd 10km-es versenysort a félmaraton előtt, hogy kiismerd a tested, lásd, mekkora különbség van az egyes távok között, és adj elég időt magadnak hozzászokni a terheléshez, miközben motiválod is magad azzal, hogy tudod: már a tarsolyodban van egy rövidebb táv. De hasznos dolog ez akkor is, ha már nem az első félmaratonodat futod. A félmaratoni sebességnél gyorsabban futott rövidebb távok tökéletes felkészítő versenyek a 21 kilométerre.


A siker záloga a felkészülés. Például ENSPORT-edzőtáborainkban, ahol szakértők segítenek Neked elérni a kitűzött célod!

A felkészülés során ahogy az egyre hosszabb versenyekre történő felkészülés során a sebesség csökken, az izmoknak egyre fontosabbá válik a zsír-anyagcseréje és a zsírok valamint szénhidrátok úgynevezett aerob módon történő elégetése, amely a leggazdaságosabb, ámde egy lassú energianyerési folyamat. Ez áttételesen a testsúly karbantartásban is segít.

A félmaratonra való biztonságos felkészüléshez legalább 0,5-1 év sport előélet szükséges, de a legtöbb esetben ennél jóval több is kellhet. Heti 3-4 edzés ideális legalább, hogy hozzászokj a terheléshez. Ez a mennyiség pedig már lehetővé teszi, hogy beférjenek különböző típusú edzések a tervbe. Így találkozhatsz egy félmaratoni felkészülésben regeneráló futással, laza hosszú futással, résztávval vagy intervall edzéssel, tempófutással vagy akár dombozással és fartlekkel is.


Tudtad, hogy az Opel Grandland X lesz az idei Wizz Air Budapest Félmaraton felvezető autója? Ha kijössz vasárnap a versenyközpontba, az Opel standjánál élőben meg is csodálhatod, SŐT, egy hétre akár a tiéd is lehet!

Mivel ennél a távnál a szervezet sokoldalúan van terhelve (váz- és szívizomzat és ízületek, jelentős 90% feletti hozzájárulása az aerob folyamatoknak az energiatermeléshez, jelentős szerepe van a sokat fejleszthető futóstílusnak/gazdaságosságnak és a laktátküszöbnek is), az, aki először szánja rá magát a táv lefutására, sok örömet lelhet még a későbbiekben az időeredmény javításában, mert temérdek lehetősége lesz még a fejlődésre.

Míg egy maraton nagyon sok felkészülést igényel, egy rövidebb 5-10km-es táv időeredményét meg a nagyobb sebesség miatt a genetika/testalkat/életkor nagyon tudja befolyásolni, a félmaratonnál már a frissítési, edzéselméleti és regenerációs praktikákkal hatékonyan kísérletezve izgalmas felkészüléseket csinálhatsz anélkül, hogy elégedetlen kéne hogy legyél a megmérettetés mértékével.

 


Ha Neked is szükséged van szakmai segítségre egy rég dédelgetett sportcél elérésében, keress minket alábbi elérhetőségeinken! 14 felkészült edző várja, hogy kihozhassák belőled a maximumot:

web: https://www.ensport.hu/
facebook: https://www.facebook.com/ensporttraining/
instagram: http://instagram.com/ensporttraining/

BUDAPEST
1162, Csömöri út 213.
info@ensport.hu
(+36) 70/905-55-07

SOPRON
9400, Győri út 36.
sopron@ensport.hu
(+36) 30/420-17-71

KAPOSVÁR
7400, Vásártéri út 17.
kaposvar@ensport.hu
(+36) 30/621-10-99

MISKOLC
3528, Takta u. 3.
miskolc@ensport.hu
(+36) 70/612-51-60