Sipos Fannit, az ENSPORT laborvezetőjét, futómozgás szakértőjét és Majkut Dalmát, az ENSPORT humánkineziológusát, gyógytornászát kérdeztük a lábállás vizsgálat, valamint a járás- és futómozgás-elemzések kapcsán. Mostanában egyre többet hallani a témáról, és szakértői véleményt szeretnénk átadni olvasóinknak.

Riporter: Milyen esetekben érdemes lábállás vizsgálatra mennünk, hol ejthetünk meg ilyet?

Majkut Dalma: A lábállás diagnosztikával legtöbb esetben, akkor találkozunk, mikor cipővásárlásra adjuk a fejünket, vagy valamilyen okból új cipőt választunk.
A nagyobb futócipőboltoknál lehetőségünk van részt venni ilyen vizsgálaton, ahol meghatározzák, hogy mezítlábas futás során mennyire változik meg a boka dőlésszöge. A talajon töltött idő alatt nagy erő éri lábainkat, ennek hatására a bokák befelé dőlnek, vagyis pronálnak. A lábaknak van egy természetes pronálása, azonban ha ez fokozottabb, akkor érdemes ennek megfelelő cipőt választani. A lábállás diagnosztika eredményétől függően javasolnak nekünk cipőt, ami lehet neutrális vagy stabil.

Találkozhatunk olyan futással is, mikor valaki túlzott mértékben terheli a külső talpélt, erre az esetre azonban nem igazán vannak cipők. Ilyenkor érdemes a futást egészében vizsgálni, hogy mi lehet ennek az oka, illetve a futótechnika javítása javallott.

R: Miben lehet segítségünkre egy ilyen vizsgálat?

MD: Ha a számunkra megfelelő cipőt választjuk, azzal megelőzhetjük az egyes ízületek túlterhelését, sérülését.
Sajnos azonban, ha van más elváltozás (pl. csípő kifelé rotált helyzete), ami magasabb ízületekből, gerincből indul ki, azokat nem tudjuk pontosan megállapítani ezzel a vizsgálati módszerrel. A különböző fájdalmak, deformitasok kiszűrésére egy részletesebb, egész testet vizsgáló eljárás szükséges.

R: Mennyire hasznos a járás diagnosztika?

Sipos Fanni: Járás diagnosztika során rendszerint 4 km/h-val kell sétálni a futószalagon. Járáselemzést azoknak az ortopédiai műtétből felépülő egyéneknek javasolnám, akiknek a sétálás is kifejezett nehézségekkel jár. Már séta során megfigyelhetőek apróbb eltérések, kompenzációk a mozgás kinematikájában . Ezeknek a nyomai azonban egy statikus helyzetben is többnyire megfigyelhetőek. A futással pedig még inkább felerősödnek. 

Aki el tud jutni odáig, hogy fusson, illetve a futás indukálja a fájdalmat, úgy nekik a futómozgás-elemzés a megfelelő vizsgálat.

R: Miért foglalkoznak, illetve miért kellene foglalkozniuk a futóknak mozgásuk elemzésével?

SF: Általában két céllal érkeznek hozzánk futó-mozgáselemzésre. A futók egy része sérülésétől, fájdalmaitól szeretne megszabadulni. Másrészről a sportolókat az érdekli, hogyan lehetnének jobbak, hogyan lehetnének hatékonyabbak. A felvételek elemzése közösen történik. Kockáról kockára végigelemezzük a futók mozgását, majd hasznos tippeket, erősítő és nyújtó gyakorlatokat javasolunk.

Futómozgás-elemzés során statikus kép rögzítésével megfigyeljük, milyen az egyén testtartása. A kiinduló helyzet nagyon fontos, hiszen a mozdulatlan testtartás, és az abban megfigyelt deformitások kihatással vannak a futó mozgására (érdemes elolvasnod a súlyvonalról szóló cikkünket is). A statikus kép felvételét követően két kameraállásból – a test különböző szakaszaira koncentrálva – 10 felvételt készítünk. Elsőként a mezítlábas futóstílust rögzítjük, majd ugyanezt cipőben is – több tempón.

A mozgáselemzésben javaslatot tudunk tenni arra, milyen cipő lenne a legmegfelelőbb a sportoló számára (a láb szupináló-pronáló dőlésén felül több szempont alapján kerül meghatározásra).

A futó az elemzésről kap egy 10 oldalas riportot, amiben képekkel illusztrált leírást olvashat futóstílusáról, és láthatja, mi az, amit jól csinál, és mi az, amin érdemes lenne javítani. Mellékelve küldünk erősítő és nyújtó gyakorlatok ajánlásokat, melyek szépen beépülhetnek az edzéstervbe, mint keresztedzés. A javaslatok betartásával a futó hatékonyabb és ízületkimélőbb, ezáltal prevenívebb futótechnikára számthat, aminek következtében a fájdalmak enyhülhetnek, elmúlhatnak.

R: Az instrukciók, elvégzendő gyakorlatok, mennyire részletesek?

SF: Sokszor felmerül a kérdés, hogy “na de mégis, melyik gyakorlatból, hány ismétlést, milyen sorozatot végezzek, és a nyújtást hány percig csináljam?!” Ezekre a vizsgálat két órájában nem tudunk válaszolni. A futómozgás-elemzés során a gyenge láncszemeket tárjuk fel. Az izomerőnlét felmérése gyógytornász végzi. Ők azok a szakemberek, akik megfigyelik, pl. meddig képes valaki szabályosan kitartani egy planket, lehet-e az egylábas guggolással kezdeni, vagy a kiindulásnál legyen a sima, azaz a kétlábas.
Részletes gyakorlatsort gyógytornász konzultációval párosítva tudunk biztosítani. Ennek volumene a korrigálandó terület minőségétől függően igényel konzultációs alkalmat. A sportolók általában kapnak házi feladatként végzendő tornát is.

R: Érdemes-e kontrollvizsgálatra menni, ha igen, milyen gyakran?

SF: Kontrollmérés azoknak, akik futótechnikájukon csiszolnak, fél évnél hamarabb nem szükséges. A futótechnika átformálása nem egyik napról a másikra történik. Nem is javasoljuk a radikális változtatást, hiszen sok esetben, hacsak például a talajfogásra gondolunk, az eddig használttól eltérő izomcsoportok fognak bekapcsolni, és ez új terhelést ad a lábnak, testnek.

Hamarabb, akár 3 hónap elteltével, azoknak javasoljuk a kontrollvizsgálatot, akik nem megfelelő tartással, izomegyensúllyal, valamint asszimmetriákkal rendelkeznek. Náluk már ennyi idő alatt is számottevő különbségek figyelhetők meg. A befektetett idő, a szorgalmasan végzett korrekciós tréning szemmel láthatóan pozitív változást fog eredményezni.

Összességében, amit egy futómozgás-elemzéssel nyerni lehet: helyes futótechnika kialakítása, testtartásbeli hibák javítása, a futó lábához megfelelő cipő javaslata, erősítő és nyújtó gyakorlatok a helyes izomegyensúly visszaállításához.

Szeretnéd felmérni magad?

Szeretsz futni? Szeretnél többet teljesíteni? Mit gondolsz, optimális a futómozgásod? Jó lenne megjavítani az időeredményed? Nem mindegy, milyen cipőben, milyen edzéstervet követve jársz futni. Ezt szinte mindenki tudja. Az azonban már kevésbé ismert, hogy nagyon sok múlik a technikádon.
Ha szeretnél futómozgás-elemzésen részt venni, akkor kattints az alábbi gombra!

Tetszik a bejegyzés? Oszd meg barátaiddal is!

Shares
Share This