Mire is jó az a súlyvonal, miért jó a statikus állóhelyzet vizsgálata futás előtt?

A jó futótechnika alapja a test izomzatának egyensúlya.

A futómozgás elemzése előtt mindig felveszünk egy mozdulatlan helyzetben készült képet, mellyel az adott személy kényelmes állását vizsgáljuk. Az oldalról, illetve hátulról készült kép alapján meghatározható a súlyvonal lefutása.
A súlyvonal frontális síkban két szimmetrikus részre osztja a testünket, az alátámasztási felületet középen metszi, a lábak azonos távolságra helyezkednek el a metszésponttól.1 Lefutása oldal nézetben (szaggitális) síkban meghatározott pontokon halad át. Ezek a pontok a fejtetőtől indulva a külső hallójárat, a vállcsúcs, a csípő-, térdízület, végül a vonal a boka ízület előtt éri el a talajt. A súlyvonal a nyaki 2., a háti 1. és 12. csigolyákat metszi a kisízületi forgáspontban, még az ágyéki 5. csigolya testét.2

sulyvonal-v01-ensportAzért fontos, hogy ezeken a pontokon haladjon át a súlyvonalunk, mert ilyenkor áll fent izomegyensúly a testünkben, ezen helyzet megtartása igényli a legkevesebb izommunkát. Amennyiben eltérés van a lefutásában, akkor felborul az izomegyensúly, a terhelés eltolódik a szervezetben, olyan ízületek kerülnek fokozott terhelés alá, melyeknek nem ez a funkciója. A hosszú ideje fennálló elváltozások sérüléseket, degeneratív betegségeket okozhatnak, illetve az asszimetria következtében a futás képe is megváltozik, eltérő terhelést kapnak a különböző ízületek. A súlyvonal eltolódásának több oka is lehet, például: sérülések, végtaghossz különbségek, medence dőlésszögének megváltozása, a gerinc görbületeinek eltérése a fiziológiáshoz képest, lehet túlzott vagy ellenkezőleg ellaposodott.

Gyakori hiba a testtartásunkban, hogy a medence dőlésszöge nem fiziológiás, megváltozik, melynek következtében a gerincünkben is kompenzatórikus görbületek alakulnak ki. A vizsgálatok során azt tapasztaltuk, hogy sűrűbben fordul elő a medence túlzott előre billenése. Ez esetben a hasizmok megnyúlnak, a hátizmok zsugorodnak, a lordózis nő az ágyéki szakaszon. (Oldal nézetben a gerincünk kéteszeres S-alakban görbült. A nyaki és ágyéki szakasz előre domborodó azaz lordotikus, míg a háti és keresztcsonti, farki szakasz hátra domborodó, azaz kifotikus.3) Ezen eltérések következtében a csigolyákra ható erők is megváltoznak, a deréktáji szakaszon nyíróerő lép fel, megváltoznak a porckorongokra ható erők, nő a kompressziós erő rajtuk. A megváltozott erőviszonyok hosszútávú hatására degeneratív gerincproblémák alakulhatnak ki.4

A megfelelő izmok erősítésével, illetve nyújtásával ez a folyamat jól kompenzálható. A helyreállítás fontos része a megnyúlt, gyengült izomzat erősítése: a hasizmok és a csípő extenzióját végző izmok erősítése. A csípő extenzió a csípő feszítését, nyújtását jelenti, a hajlítással ellentétes mozgás, mely elmozdulásért főként a nagy farizom felelős.3  A kompenzáció másik elengedhetetlen része a zsugorodott izmok nyújtása, melyek a csípő hajlítását végző izmok (musculus iliopsoas, musculus rectus femoris), valamint az ágyéki gerincszakasz lazítása, mobilizálása.

Ezen izom diszbalanszok a futótechnikát is jelentősen befolyásolják, megváltoztatják, illetve növelik a sérülések, húzódások esélyét. A fiziológiás állás visszaállításával jelentősen lecsökkenthetőek az ebből adódó fájdalmak, technikai hibák száma.

A jó futótechnika alapja a test izomzatának egyensúlya.

Szeretnéd tudni, hol van a súlyvonalad?

FUTÓMOZGÁS-ELEMZÉS

Ha szeretnél a következő szintre lépni, ha szeretnél futóként fejlődni, hasznos, ha tudod, hol helyezkedik el a súlyvonalad, és előnyös az is, ha szükség esetén tudsz módosítani a futómozgásodon. Ha szeretnéd felmérni magad, kattints az alábbi gombra!

Hivatkozások:

  1. Sándor, Damjanovich, Judit, Fidy, János, Szöllősi: Orvosi biofizika; Medicina Könyvkiadó Zrt. 2007
  2. Cailliet R.: Neck and Arm Pain FA Davis, 1981
  3. Dr. Tarsoly Emil: Funkcionális Anatómia gyógytornász hallgatók számára; Budapest 2006
  4. Balogh Ildikó: Mozgás ABC Kineziológiai alapismeretek; Budapest 1999

Tetszik a bejegyzés? Oszd meg barátaiddal is!

Shares
Share This