A blogcikkeim nagyrésze úgy születik, hogy egy-egy témában több impulzus ér. Ezeken vagy mosolygok, vagy bosszankodok egy sort, vagy rágódok, míg megfogalmazódik bennem a téma. Most inkább az utóbbi kettő volt napirenden. Történt ugyanis, hogy egy nagyobb, futással foglalkozó FB csoportban leszólták Rákóczi Ferenc maratoni teljesítményét. Aztán kaptam egy-két levelet, mely a pulzuskontrollt „támadta”, mely témára ráerősített egy futó is saját FB oldalán, vagy „10 kili alatt ki sem megyek futni” levélben kérték egy edzésterv módosítását.

Így a témának a kőbe vésett szabályokról, vagy abszolút igazságokról szeretnék értekezni. Ugyanis szeretem ezeket a kőtáblákat magasról leejteni, és akkor látom: ez összetört, tehát mégsem lehet annyira szilárd, tartós és igaz. Így vagyunk ezzel. Szabályok, elvek szerint próbálunk élni, melyek között jól érezzük magunkat, és aki túl van ezen, az csak „hülye” lehet.

Kezdjük az elsővel, melyet több oldalról is személyesnek érzek, mármint hogy Rákóczi Ferenc 5:19:52-vel teljesítette a maratoni távot. Azért is személyes a dolog, mert én készítettem fel, sokat dolgozott Feri ezért a sikerért és nagyon boldog vagyok, hogy sikerült neki. Másik oldalról 1-2 évvel ezelőtt én is mondtam, nem egyszer, hogy 5 órán kívül nincs maraton. Már nem teszem. Los Angeles előtt már kérdőre vontam ezt, és amint felkerült a maratoni fájl a TrainingPeaksbe, ez a kőtábla számomra leesett, összetört. A válasz egyszerű. A tervezett tempó 7:20 volt, ez ment edzéseken, erre készültünk. Ez 8 km/h-nál kicsit gyorsabb, ami nem séta, hanem futás. Nem gyors futás, lassú futás, de ha van olyan pillanat, amikor nincs láb a talajon, akkor az futás. Nos, ez a tempó ment Ferinek, a végén is. Voltak séták benne, voltak emelkedők benne, de így is a normalizált, síkra vetített átlagtempó 7:23 lett, vagyis 3 mp-nyit sétált a tervezett átlagot lassítva. Ahol futott, ott futott, mindezt stabilan, állandó értékekkel. Egy dologra nem tudtunk készülni: a melegre, ez biztos nem segített. A dombos pálya, 4 mp-et vett le a megvalósult tempóból (átlag tempó – normalizál tempó = mennyit ront le a terep a tempóból). Így lett 5:10 helyett 5:20.

Gyorsult a végén, örült, nem sérült le, nem merült ki, nem betegedett le, folytatjuk, nem hagyja abba a sportot.

Kell ennél több, hát nem ezért csináljuk? Nem valósította meg azokat a feltételeket, hogy készülj fel, ne bízd a véletlenre, tiszteld a távot, ismerd saját korlátaidat, és örülj a sikernek? Szerintem megvalósította, ezért mondhatom: Rákóczi Ferenc lefutotta a maratont. Számomra ez a lényeg ezentúl: készüljön fel, ismerje a testét, tisztelje a távot és saját magát, és legfőképp ne kockáztassa az egészségét!

Azt már csak zárójelesen jegyzem meg, hogy ha a belesétálás miatt valaki nem lefutott, hanem teljesített valamit, akkor hány ironman 42 km-t teljesít, nem fut, még profik is. Láttunk már top10-es Hawaii-on célba érkezőt sétálni. De ne menjünk messzire, az ultrásokkal mi van? Egy Kör (Börzsöny, százötvensokkilométer, sokezer szinttel) esetében ki mennyit sétál? Mégis azt mondjuk, lefutotta. És szerintem teljes joggal: ő lefutotta! Amikor a fogalmakon akadunk fenn, az már régen rossz, ekkor már rég másokkal és nem magunkkal foglalkozunk, és nem tiszteljük a másikat.

Aztán vannak edzők, futók, oldalak, fórumok, akik szeretnek abszolút dolgokat leírni. A „pulzuskontroll rossz, tempóval kell edzeni”, vagy „csak a HIIT edzés, mert ettől bizony… és mástól egyébként soha”. Ez utóbbit természetesen én teszem hozzá, sehol nem olvastam, csak próbálom érzékeltetni, hogy a HIIT edzés bizony a tuti nyerő sokak számára. A HIIT edzés egyébként High Intensity Intervall Training kifejezés rövidítése, ami azt mondja, ha nincs időd edzeni, nyomjad és attól majd jó lesz, kicsit leegyszerűsítve, kifigurázva. Oké, akkor most gondolkozzon el mindenki, hogy hány olyan dolgot tud felsorolni az életében, ami csak rossz, vagy csak jó. Melyik a legjobb telefon? Melyik a legjobb autó? Ugye, hogy ezekben a kérdésekben ezek leegyszerűsítik a dolgot? Hiszen jön a következő kérdés: milyen céllal vennéd? Ha családod van, ne vegyél Ferrarit gyereküléssel, mert nem tudod betenni a gyereket. Ha csak sms-ezel, és telefonálsz, minek okostelefon?

Akik egy módszerben hisznek, istenítik, azok felé ezt a kérdést tenném fel: milyen célból, kinek jó ez a módszer?

Ha a válasz mindenkinek, akkor az illető beszűkült, nem lát tovább az orránál. Az, hogy egy dolog valakinek jó, nem biztos, hogy másnak is.

10 éve dolgozom edzőként, és két éve már 100-nál is több sportoló felkészülését látom. Edző kollégáimmal elemezzük az edzéseiket, látjuk a trendeket. El kell mondjam: ahány ember, annyi jó megoldás. Van, akit pulzusra edzünk, van, akit HIIT módszerrel, van, akit vegyesen, van, akinél azonnal ráérzünk, van, akinél évekig kísérletezünk. Szerencsére elmondhatom, hogy kevés olyan ember van ma hazánkban, aki ennyi különböző sportoló adatait, eredményeit láthatja, mint én. Szakmai vezetőként jelenleg 170 amatőr és profi sportoló adataival dolgozhatok, onnan, hogy életem első 5 km-érere készülök, odáig, hogy a cél Tokió, vagy egy 9:15-ös ironman, esetleg UB egyéni. Edző kollégáimat is mindig arra biztatom: kísérletezzenek, ettől lesznek jobbak és szélesebb látókörűek.

Oké, nézzük másik oldalról. Van az a „dolog”, hogy edzéselmélet. Van az a háromszög, ami megmutatja, hogy 3 alapképességünk helyezkedik el a háromszög csúcsain: erő, gyorsaság, állóképesség. Tény: bármelyiket fejleszted, azt a másik kettő rovására teszed. Ha egy módszerről valaki úgy beszél, hogy csak az a jó, nem pedig úgy, hogy igen, ennek ezek az előnyei, ezek hátrányai és veszélyei, az igazából nem ért a dologhoz, és nem tudja elfogadni azt, hogy előnyök, hátrányok, egymást segítő, egymás ellen ható folyamatok között kell az egyensúlyt megtalálni, akárcsak a három alapképesség esetében. Olyan nincs, hogy valaki mind a háromban kimagasló, hiszen egymás ellen hatnak!

Ebből fakad az is, hogy

szakítanunk kell minden olyan tévhittel, hogy 10 kili alatt nem edzés az edzés.

Azzal is, hogy félmaraton alatt nem verseny a verseny. Miért? Egyszerű: melyiket nehezebb, 10 kilit lefutni, vagy a Kört? Oké, nyilván a kört, de akkor tegyük fel úgy, hogy melyiket könnyebb? 10 kilis OB-t nyerni, vagy lefutni a Kört? Hát az utóbbit, mert az előbbiből 1 győztes van, utóbbiból egy évben többen teljesítik, és többször nekiállhatsz. Leegyszerűsítem, igen, talán túlságosan is. Egyikben sincs kevés munka, kevés izzadtság, egyiknek sincs kisebb, vagy nagyobb értéke. Az edzés is ilyen. Az, hogy 6 kilit edzettem ma, nem tesz kisebbé, lehet, hogy ebből 4 kilit 3:20-as tempóban futottam, mert ez kellett most. Az edzés az, ami képességet fejleszt, nem az, ami 10 kili, 1 óra felett van.

Mi az edző feladata? Az, hogy megkérdőjelezzen dolgokat, megfigyeljen dolgokat és tanuljon. Tanuljon a hibáiból, tanuljon a sportolóitól és sportolói teljesítményéből, tanuljon különböző módszerekről, módszerekből. Mi a sportoló feladata? Meggyőződjön arról, hogy edzője kellően széles látókörű-e, és hajlandó-e a fejlődésre. Ha egy edző nem ismeri saját határait, korlátait, és ezeket nem tudja átlépni, hogyan tudja egy sportolónak ezt megmutatni, hogyan törje ő át a saját határait?

Én így látom a világot, így látom a sportot. Lehet velem egyetérteni, lehet ezeket megkérdőjelezni. A lényeg: saját úton igyekszem járni, nem a mások által „elvárt” dolgokat részesítem értelemszerűen előnyben.

A bejegyzés szerzőjéről

Erdélyi Nándor, 20 éve triatlonozik, sportolóként, többszörös válogatott, egyéni országos bajnok volt. Edzőként 9 éve foglakozik állóképességi sportolókkal. Az ENSPORT megálmodója, alapítója és jelenleg szakmai vezetője.

Nézd meg Erdélyi Nándor többi cikkét is! 

Mitől függ a pulzusszám?

Sokan kérdezik tőlem, hogy mitől függ az, hogy változik a pulzusuk? Amit korábban el tudtak érni, azt most nem tudják, ez mitől van? Vagy mennyi a maximális pulzusszám, és adott esetben ennek hány százalékán kell edzeni? Egyáltalán van-e ennek jelentősége, és ha igen, akkor miként?
Ha érdekel a teljes bejegyzés, akkor kattints ide!

Ha pedig szeretnél teljes állapotfelmérést, hogy megismerhesd a saját pulzus zónáidat, akkor kattints az alábbi gombra és jelentkezz be hozzánk!

Tetszik a bejegyzés? Oszd meg barátaiddal is!

Shares
Share This