Bemutatjuk: Szilágyi Tibor

A folyton fejlődni vágyó futóedző

Szilágyi Tibor az ENSPORT egyik futóedzője. Többek között azt a Vizi Tibit készíti fel évek óta, aki 2017-ben megdöntötte a KÖR pályacsúcsát, és azt a Halama Levit, aki számos nemzetközi viadalon is képviselte hazánkat ultrafutóként, mint például az idei Spartathlon teljesítőjeként is.

Szilágyi Tibi kapcsolata a sporttal a gyerekkori lelkesedést követően mintegy 15 éve vált ismét intenzívvé. Előbb napi szintű szabadidős aktivitássá, majd később szakmává és az élete szerves részévé. Ma már el sem tudná képzelni sport nélkül az életét. Azt mondta, lehet, közhelyesen hangzik, de így igaz. Szerinte talán ez szakmai ártalom is.

“Mindenesetre egy fárasztó nap után szükségem van rá, a felesleges stressz levezetésére, és hogy kimozogjam magamból ez egész napos ülést. Azzal pedig, hogy feszegetem a határaimat, bizonyítom, hogy élek, és képes vagyok megújulni. Változni. Az új módszerek, új ötletek ugyanis nagymértékű alázatot, és hitet követelnek meg tőlem is abban, amit csinálok. Nem könnyű valamit úgy elkezdeni alkalmazni, hogy tudod, ha magadon “játszol”, lehet nem úgy sül el, mint szeretnéd. Ez pedig megtanít hinni önmagamban, mint ahogy a futóink is megtanulnak hinni magukban, amikor épp egyéni csúcsot futnak, vagy olyat tesznek le az asztalra, amit még ők maguk sem gondoltak volna. Így a fizikális pozitív hatás mellett a lélekre is erősen fejlesztő hatású, ha cipőt húzol és kocogni mész.”

Példaképei dinamikusan változnak, ahogy ő is. Sosem akart követni, “majmolni” senkit, próbálta a maga útját járni, és szintetizálni azt, amit lát maga körül. Mindenkiben arra nézett fel, amiben újat mutatott neki. Manapság leginkább azokra a futókra tekint példaképként, akiket felkészít, akik a család és munka szorításában képesek rengeteg mindent feláldozva haladni a céljaik felé, és nap mint nap újból legyőzni magukat.

Több mint 12 éve edzősködik, melyből 6 évet a tatai Olimpiai Edzőtáborban működő Nike Futóklub edzőjeként, amit a Cycling Sport Center / Sportlabor követett. Egy váltás után 2016 óta az ENSPORT futóedzője. Ironikus, hogy a mozgás szeretete mellett egy túledzésből, helytelen felkészülésből származó fáradásos sípcsonttörés volt az, ami elindította az edzői pálya felé.

Első lépésben, hogy szakszerű kezek között legyen, ellátogott a tatabányai TSC-Geotech edzéseire, ahol rengeteg tapasztalat mellett egy életre szóló “fertőzést” is összeszedett — a sport iránt. Hogy az akkor — közel 15 éve — az országba bekukkantó pulzusmérési láz előnyeit kihasználhassa, és közben kielégítse folyamatos kíváncsiságát is, úgy döntött, saját kezébe veszi az edzéseinek irányítását, és beiratkozott a TF-re. Innentől kezdve már egyre tudatosabban vitte saját bőrét a vásárra kísérletezéseivel, egyes módszerek próbálgatásával, hogy a rendelkezésére álló szabadidejében maga mellett másokat is felkészítsen a soron következő megmérettetésekre. Ez a kíváncsiság, az újdonságokba vetett hit, máig megmaradt, és folyamatos tanulásra, önrevízióra, változásra és változtatásra készteti.

“Úgy gondolom egy jó edzésterv készítése a test és lélek összhangja, mely alatt én a biomechanika, sportélettan, edzéselmélet és pszichológia összhangját értem, melyek csak együtt képesek a legtöbbet kihozni egy sportolóból.”

Ezért próbálja a saját tapasztalatait felhasználva a különböző edzésmódszerek és aktuális újdonságok segítségével a legtöbbet kihozni a futókból — velük együttműködve. Ennek a célnak az elérése érdekében foglalkozik wattméréssel. A Stryd wattmérőket gyártó cég akkreditált edzője is egyben, és vizsgázott, mint Training Peaks és Polar Own Zone edző is. Az útkeresésben és a megfelelő módszerek felkutatásában pedig — saját bevallása szerint — a legjobb segítői azok a futók, akiket felkészít. Ők objektív visszajelzésükkel, véleményükkel segítik minél több apró részlet felderítésében. Ez azért kulcsfontosságú, mert ahogy Tibi mondja: “a különbségeket rejtő ördög mindig bennük lakozik.”

Arra a kérdésre, hogy szerinte mennyire fontos edzővel készülni, ezt válaszolta:

“Az edző egy külső kontroll. Sok esetben a sportoló is érzi, ösztönösen tudja, mi lenne a helyes, de nem látja, hogyan kéne azt a “helyes mennyiséget és módszert” alkalmazni. Az edző amellett, hogy motivál, ezt a külső kontrollt, objektív “bírót” kell, hogy megtestesítse. Képesnek kell lennie nemet mondani, priorizálni, és hideg fejjel (már amikor nem ragad át a sportoló lelkesedése rá) eldönteni, mi szolgálja a közös felkészülés előnyeit. Az edzőnek emellett óriási rutinja is van, és így a legtöbb helyzet, ami egy egyéni sportolónál felmerül, nem újdonság már a számára. Így a sportolónak nem önmagán kell kikísérletezni, mi is a megoldás az adott esetben. Erre szoktam felhozni példaként, hogy bár büszke vagyok, ha valamit meg tudok otthon szerelni, de nem akarom a mikrosütőt, ha elromlik, én megjavítani a saját káromon. Lehet, hogy működne, de vannak ehhez jobban értő emberek, akik talán már évekkel ezelőtt elrontották mások sütőit, mire mindent kitanultak a szerelésről, de most már képesek gond nélkül megjavítani azt, ami nekem sose menne.”

A jövőre vonatkozó tervei között szerepel a félmaratoni egyéni csúcs körüli teljesítés, aminek egyik első állomását nemrég sikeresen teljesítette: Graz-ban futott 1:17:46-ot. Emellett szeretné továbbra is folyamatosan fejleszteni magá szakmailag, ötvözni a legújabb módszereket úgy, hogy minden esetben megtalálja a kényes egyensúly magánélet és sport valamint munka között, ami szerinte a legfontosabb tényező egy sportoló-edző együttműködésben. Ha ez az egyensúly felborul, a legjobb edzésterv sem képes a megfelelő eredményt elérni.

Fontosabb edzői eredményei:

  • Szenior Világbajnokság csapat ezüstérem (2014, Budapest)
  • Az Év Ultrafutó felfedezettje (2016)
  • Az Év Ultrafutója a magyar csapattal (2017)
  • 2017 24 órás Ultrafutó Világbajnokság (Belfast) egyéni 21. hely magyar csapat 4. hely.
  • 2017 100 km-es Országos Bajnokság 3. hely (7:36)
  • 2016 Ultrabalaton egyéni 2. helyezés.
  • Pályacsúcs a Körön (2017)
  • Női teljesítő a Körön (2017)

Még néhány hely, ahol már találkozhattál Tibivel, Tibi nevével:

  • Forrás Rádió többször is készített vele interjút. Többek között arról is beszél, hogyan érdemes öltözködni futás közben, mire jó és hogyan használjuk a pulzusmérést, és még sok másról:
    1. interjú
    2. interjú
  • a Runner’s World magazinnal közös FB élő videóban is láthattad, hallhattad őt:
    A leggyakoribb futósérülések
  • az ENSPORT edzőtáboraiban személyesen is találkozhatsz vele
  • a HÉTFŐ ESTÉ-ben a FB-on, amikor a sportolói eredményeket osztjuk meg az oldalunkon, pl. itt is
  • az #ensportblog szerőjeként itt találod írásait

A bejegyzés szerkesztőjéről

Klopfer Csaba, az ENSPORT kommunikációs vezetője. A kilencvenes évek eleje óta fut, korábban a kedvenc távja a félmaraton volt, mára ezt a maraton váltotta fel. Az elmúlt 14 évben dolgozott cégvezetőkkel, borászokkal, olimpikonokkal, marketing és értékesítési vezetőkkel, futókkal, kerékpárosokkal, gyerekeiket nevelő szülőkkel. Segített márkák felépítésében, párkapcsolatok megerősítésében, válások zökkenőmentes koordinálásában, vállalati értékesítési hatékonyság növelésében, és élsportolók mentális felkészítésében.

Nézd meg Klopfer Csaba többi bejegyzését is! 

A képek forrásai: ensport.hu, Szilágyi Tibor

Tetszik a bejegyzés? Oszd meg barátaiddal is!

Érdekel az állapotfelmérés?

Egy jó diagnózis már fél siker. A teljesítménydiagnosztika egyik célja a pillanatnyi állapot felmérése, a meglévő képességek vagy az esetleges hiányosságok monitorozása, majd a kapott adatok alapján az egyéni pulzus és watt célzónák, valamint a teljesítmény küszöbök meghatározása. A laboreredmények alapján olyan személyre szabott, ugyanakkor rugalmas edzésterv állítható össze, amely a sportoló ideális fejlődését szolgálja. Ezenfelül a teljesítménydiagnosztikai kontrollmérés kristálytiszta képet ad arról, jó irányba tart-e a felkészülés, és hogy kell-e finomhangolni az edzésprogramot.

Érdekel az edzéstervezés?

Ha strukturált, egymásra épülő edzéseket tervszerűen megvalósítod, sokkal könnyebb lesz a számodra fontos céljaidat elérni. Ahogyan egy nyaralást, vagy egy építkezést is megelőzi a tervezés, éppen így komoly edzésmunkát is hasonlóan kezdünk. Egy olyan jó edzésterv, ami laborvizsgálati eredmények alapján rád lett szabva, irányt mutat, ugyanakkor rugalmasan igazodik a mindennapjaidhoz és céljaidhoz. A mai, rohanó világunkban egyre fontosabb, hogy az edzésre szánt napi 1-2 órát hogyan tölti el a sportoló, hogyan tudja a leghatékonyabban kihasználni a rendelkezésére álló időt.

Shares
Share This