Állj meg és lazíts!

Ne hagyd, hogy ez csak a halálos ágyadon jusson eszedbe!

Ha esik, ha fúj, ha süt és kánikula van, menni kell előre. Igaz? A munka, a pénzkeresés bizony sokszor előtérben szerepel. Sok ember életének döntő hányada arról szól, hogy gürizik, robotol. Minden reggel felkel, és kérdés nélkül bemegy a munkahelyére. Teszi a dolgát. Egy pillanatra sem áll meg és nem teszi fel magának a következő igencsak lényeges kérdést: miért csinálom?!

Van egy valami, ami még a célok követésénél is fontosabb, ez pedig a felülvizsgálat. Igen, lehet, hogy huszonöt évesen még jópofa dolog volt a pénz felhalmozásáért éjt nappallá téve dolgozni, de negyvenes éveink közepén már lehet, más a fontos. Nem ritkán hallani olyat, amikor egy a nyolcvanas évei derekán járó elmondja a halálos ágyán, hogy “ha egy dolgot megváltoztathatnék, akkor többet…” és itt kinél ez, kinél az merül fel. A két leggyakoribb változat:

  1. több időt töltenék a családommal, barátaimmal;
  2. több időt fordítanék a hobbimra.

Tölts több időt a barátaiddal és számodra fontos emberekkel!

Nos, előtted még van jó pár évtized, szóval, van időd arra, hogy most hozz döntést a saját életeddel kapcsolatban. Először is tedd fel magadnak a kérdést:

mi az, amit igazán szeretnék még elérni az életben?

Mivé, kivé szeretnél válni? Mit szeretnél még látni? Mit szeretnél elérni? Hol szeretnél élni? Kivel szeretnéd több időt tölteni? Mikor és hogyan teszel ezért lépéseket? Majd ne feledd el tisztázni is magadban, hogy MIÉRT? akarod ezt. Ez egy különleges kérdés. Segít még egyszer alaposan átgondolni az életed egyes szeleteit.

Ez a téma még pár hete merült fel bennem, amikor két munkatársam, Szandi (vezetőedzőnk) és Dalma (gyógytornászunk, futóedzőnk) visszatértek nyaralásukból. Sokat beszélgettünk, és elhatároztam, hogy írok erről egy szösszenetet a blogba, mert bizony könnyű ezt félvállról venni.

Tölts több időt azzal, ami igazán fontos neked! (A képen Szandi jobbról, Dalma balról.)

Azt gondolom, hogy fontos aktívan élni. Ráadásul mi olyan szerencsés helyzetben vagyunk az ENSPORT-nál, hogy élvezzük is a munkánkat. A szenvedélyünk. De még nekünk is kell a feltöltődés. Hát még azoknak, akik nem rajonganak azért, amit nap, mint nap tenniük kell! Éppen úgy, ahogy egy sportoló is bármennyire szeret, futni, tekerni, úszni, erősíteni, egyszerűen elengedhetetlen, hogy regenerálódjon. Kellenek a pihenőidők. Az aktív munka mellett szükségünk van kikapcsolódásra, nyaralásra, telelésre. Kinek erre, kinek arra. Ezért javasoljuk, hogy igen, ne feledkezz meg erről! Persze nem az kell, hogy Balira menj, vagy Tahitire. Még az sem feltétlenül szükséges, hogy elvonulj valahová, ahol pénzt kell költened.

De menj szabadságra!

Szakíts időt arra, hogy lazulj, hogy átgondold, hol tartasz, és merre szeretnél haladni tovább! Maradhatsz otthon is egy hetet. Nem az a döntő, hol vagy. Sokkal inkább az, hogy tényleg szakíts időt magadra. És persze azokra, akik fontosak.

Mondhatod ezt: itt a nyár, hurrá! Látjuk: szinte mindenki nyaralni megy, ami egy nagyon jó dolog. Te is lehet, hogy elmész sörözöl, pizzázol, kikapcsolsz, nem gondolkodsz, henyélsz, napozol, alszol. Jól hangzik? És vajon mi lesz az edzésekkel? “Óóóó kibír az edzés egy hetet nélkülem… én is kibírom nélküle!” Na, ja!

Na, most figyelj!

Egy hét semmittevéssel annyit érsz el, hogy nagyjából 1 hónappal veted vissza magad az edzésmunkában. Kb 15-20%-kal esik vissza az állóképességed, amit újra felépíteni kb. 3-4 hetedbe kerül, tehát ha ehhez hozzászámoljuk az 1 hét henyélést, akkor pont 1 hónappal leszel hátrébb. Nem hangzik jól, ugye?!

Mit lehet tenni?

Dobj be a bőröndbe egy futócipőt (illetve kettőt), és kocogj minimum napi 30 percet. A család sem fogja leharapni a fejed, ha leszaladsz a partra mielőtt ők felébrednek. Ha ezt beveted, esetleg egy kis nyújtással és mobilizálással megspékeled, rengeteget teszel azért, hogy ne húzd le a wc-n közel 1 havi munkádat.

Sokszor elég egy apró lépés, hogy nagyjából formában tudd tartani magad!

Ha pedig pontosan betartod az edzéstervben leírtakat, az még jobb!

A lényeg: dolgozz aktívan, keményen, alkoss, keress! Élj jól! Szuper, ha ezt meg tudod tenni. De időnként állj meg, és vizsgáld felül az életed. Ez olyan, mint a felkészülés folyamatában a laborvizsgálat. Nézd meg, jó irányba halad-e az életed. Lazíts! De jó ha figyelsz arra is, mikor lazítasz, mert ha még vannak előtted versenyek, akkor jó, ha szusszanás közben nem dogod ki a kukába a munkád jelentős részét.

Vedd figyelembe: bármit is teszel, tudd, hogy te döntesz!

Tetszik a bejegyzés? Oszd meg barátaiddal is!

A bejegyzés szerzőiről

Klopfer Csaba, az ENSPORT kommunikációs vezetője. A kilencvenes évek eleje óta fut, korábban a kedvenc távja a félmaraton volt, mára ezt a maraton váltotta fel. Az elmúlt 14 évben dolgozott cégvezetőkkel, borászokkal, olimpikonokkal, marketing és értékesítési vezetőkkel, futókkal, kerékpárosokkal, gyerekeiket nevelő szülőkkel. Segített márkák felépítésében, párkapcsolatok megerősítésében, válások zökkenőmentes koordinálásában, vállalati értékesítési hatékonyság növelésében, és élsportolók mentális felkészítésében.

Nézd meg Klopfer Csaba többi bejegyzését is! 

Berkes Gábor, az ENSPORT Kaposvár laborvezetője 15 év motokrossz után nyergelt át kerékpárra, és lett függője az állóképességi sportoknak. Öt éve kerékpározik, az idei a harmadik év, hogy versenyszerűen készül a mountain bike maratonokra. Személyi edzőként 5 éve dolgozik, emellett a kerékpáros és futó edzéstervezést egy éve végzi, amióta az ENSPORT-hoz csatlakozott.

Nézd meg Berkes Gábor többi cikkét is!

A képek forrásai: Imre Szandiunsplash.com

Érdekel az állapotfelmérés?

Egy jó diagnózis már fél siker. A teljesítménydiagnosztika egyik célja a pillanatnyi állapot felmérése, a meglévő képességek vagy az esetleges hiányosságok monitorozása, majd a kapott adatok alapján az egyéni pulzus és watt célzónák, valamint a teljesítmény küszöbök meghatározása. A laboreredmények alapján olyan személyre szabott, ugyanakkor rugalmas edzésterv állítható össze, amely a sportoló ideális fejlődését szolgálja. Ezenfelül a teljesítménydiagnosztikai kontrollmérés kristálytiszta képet ad arról, jó irányba tart-e a felkészülés, és hogy kell-e finomhangolni az edzésprogramot.

Érdekel az edzéstervezés?

Ha strukturált, egymásra épülő edzéseket tervszerűen megvalósítod, sokkal könnyebb lesz a számodra fontos céljaidat elérni. Ahogyan egy nyaralást, vagy egy építkezést is megelőzi a tervezés, éppen így komoly edzésmunkát is hasonlóan kezdünk. Egy olyan jó edzésterv, ami laborvizsgálati eredmények alapján rád lett szabva, irányt mutat, ugyanakkor rugalmasan igazodik a mindennapjaidhoz és céljaidhoz. A mai, rohanó világunkban egyre fontosabb, hogy az edzésre szánt napi 1-2 órát hogyan tölti el a sportoló, hogyan tudja a leghatékonyabban kihasználni a rendelkezésére álló időt.

Shares
Share This