Azok, akik vizsgálatra érkeznek laborjainkba, a leggyakrabban arra kíváncsiak, hol tartanak, és hogy mik a pontos pulzuszónáik. Sokan már úgy érkeznek, hogy az interneten, vagy a szomszédtól hallott módszerrel próbáltak maguknak házilag valamilyen pulzustartományt belőni.

Ezeknek az alapját általában a maximális pulzus kiszámításához használt “220 mínusz életkor” képlet adja. Több, mint ezer sportoló fordult meg nálunk, ami alapján azt mondhatom, az emberek 10-15%-nál mérünk ennek a szabálynak megfelelő pulzust. Ez a képlet tehát megbukni látszik.

Ezután jellemzően a maximális pulzushoz viszonyított %-os arányban határozzák meg a pulzustartományokat. Viszont az előzőben kiderült, hogy valójában nem is a maximum pulzusból számolnak, hiszen a képlet a sportolóink 85-90%-nál nem megfelelő eredményeket hoz. Majd itt van egy következő bökkenő: közel sem biztos, hogy a szervezet energianyerő mechanizmusai is ugyan ezt a %-os arányt követik. Sőt!

A pulzus kis késéssel, de könnyen mérhetően és nagy pontossággal jelzi a szervezeted válaszát a terhelésre. Ami viszont a pulzusnál is fontosabb, hogy mikor milyen anyagcserefolyamat játszódik le a szervezetben. Ezt pedig a fülből vett vércseppből pillanatok alatt meg lehet állapítani. A teljesítménydiagnosztikán – a lépcsőtesztnek köszönhetően – folyamatosan után tudjuk követni, mikor nyerünk döntően zsírból, és mikor szénhidrátból energiát. A döntően szó nagyon fontos, hiszen sosincs olyan, hogy csak az egyik, vagy csak a másik folyamat működne.

Így ezen adatok alapján (tempó, a hozzá tartozó savasodás és a pulzus szám) a Dickhuth módszerrel dolgozva találjuk meg a töréspontokat jelentő küszöbértékeket. Azokat pedig a teljes pulzustartományt felhasználva további zónákra osztjuk.

Gyakori az is, amikor a csoda-okos órák furcsa adatokat adnak. Például 60-80 órás recovery time-ot akár egy laza regeneráló kocogás után. Ennek hátterében legtöbbször a rosszul beállított zóna áll. Miután az órába helyesen beviszed a diagnosztikán meghatározott küszöbértékeket (tempó és pulzus), az óra sokkal pontosabb adatokat fog mutatni.

Ezek a zónák a befektetett edzésmunkával megfelelően változhatnak. A laborban abban is segítséget kapsz a vizsgálat kiértékelése során, hogy melyik zónával van aktuálisan a legtöbb feladatod. Mi az a terület, amit a teljesítményed alapján fejlesztened érdemes, és a jegyzőkönyvben javaslatot kapsz arra vonatkozóan, milyen típusú edzésekre van szükséged. Úgy gondolom, ez nem az elit sportolók kiváltsága. Sőt, azoknak, akik munka mellett sportolnak, még inkább fontos, hogy az edzéssel töltött időt a lehető leghatékonyabban használják ki. Ha befekteted az időd, akkor hozd ki abból a legtöbbet!

Egy teljesítménydiagnosztikán annyi adatot és információt tudhatsz meg a szervezetedről és annak működéséről, amivel hamarabb tudod elérni a célodat. Hiszen megtudod:

  • melyek azok az edzések amik épp nem a fejlődésed szolgálják;
  • milyen típusú edzésekre van szükséged a fejlődéshez;
  • milyen pulzussal kéne futnod;
  • az edzésen kívül milyen élettani tényezőkkel támogathatod a teljesítményed (légzésfunkciók, testösszetétel, idegrendszer).

Az egyedüli dolog, amit nem fogunk tudni megmondani, hogy mikor, mennyit eddz. Hiszen ahhoz ismernünk kell napi terhelésed (család, munka, sport, egyéb összességét), és azt, hogyan reagálsz 1-1 edzésre. Ezért azt szoktam kérni azoktól, akinek nem mi írjuk az edzéstervet, és nem látjuk a TSS értékeit, hogy figyelje a szervezete jelzéseit, és hallgasson rá! Annyit pedig nem ér egyetlen “kihagyhatatlan” edzés sem, hogy fáradtan nekivágj, majd a fáradtság miatt túlterheld magad.

A jó edzésterv attól személyre szabott, hogy igazodik a magánéletedhez, és rugalmas annyira, hogy szükség esetén tudatos módosításokkal fenntartsa az egyensúlyt a céljaid és a fizikális képességeid között. Egy figyelmes edző nyomon követi a fejlődésed menetét, figyeli a regenerációd, visszajelzést ad a teljesítményedre és jelzi, hogy mikor esedékes frissíteni a zónáidat egy kontrollméréssel.

Érdekel az állapotfelmérés?

Ha több információt szeretnél a teljes állapotfelmérésről, vagy ha szeretnél bejelentkezni sportlaborunkba, akkor kattints az alábbi gombra!

Érdekel az edzéstervezés?

Ha több információt szeretnél az edzéstervezésről, vagy ha szeretnéd, hogy egyik edzőnk segítse felkészülésed, akkor kattints az alábbi gombra!
Tetszik a bejegyzés? Oszd meg barátaiddal is!

Shares
Share This