Ha azt hiszed, hogy csupán egy maratont futottál, akkor most jól figyelj, mert mögé nézünk. Úgy, ahogyan talán még sosem tetted. Azt is megtudod, mi a köze a maratonfutásnak a pálinkakészítéshez.

Sokan rajonganak a maratonfutásért. Mások meg el sem tudják képzelni, hogy ők valaha a 42-nek csak a töredékét is teljesítsék. Amikor megdől egy-egy rekord, csodálattal nézzük a győztest. Emlékszem, amikor idén május 6-án három kiváló futó nekiment, hogy elsőként fussanak 2 órán belül egy maratoni távot, libabőrös lett a karom. Lehet, perverzió, de egyszerűen csodálattal tölt el, ha nagyszerű emberi teljesítményt látok. Beleborzongok.

Egy világcsúcs is ilyen különleges értékkel bír. És tudod, miért? Talán ismered Roger Bannister történetét. Az ő nevéhez kötik első 4 percen belüli egy mérföldes futást. Korábban még értekezések is születtek arról, hogy az emberi szervezet nem képes 4 percen belül teljesíteni egy mérföldet (kb. 1,6 km). Aztán jött egy eltökélt ember, Bannister, és megcsinálta. Ideje 3:59,4, vagyis hat tizeddel sikerült 4 percen belül futnia. Ez 1954. május 6-án, vagyis több, mint hatvanhárom éve történt. Majd az új csúcs 46 nappal később érkezett: 3:58,0. Pár év alatt többször, többen futottak 4 percen belül egy mérföldet. Sőt, ma már nemzetközi szinten labdába sem tud rúgni az, aki nem fut 4 percen belül.

Vagyis

egy-egy csúcsdöntés nem csak az időeredmény miatt zseniális, hanem mert ezzel más emberek fejében is áttöri a ledönthetetlennek hitt falakat.
A mi munkánk is ilyen “fal döntögetésről” szól.

Rengeteg különböző élethelyzettel rendelkező ember fut maratont.

Ahogyan ma még űridőnek számít a 2 órán belüli maraton, vagy ahogyan ma érinthetetlennek tűnik Szűcs Csaba 1993-ban beállított 2:12:10-es országos csúcsa, úgy 10-20, vagy 50 év múlva biztosan mindegyik megdől.

Rekordok voltak és lesznek is.

De a mai bejegyzésben nem ez az igazi lényeg. Sokkal inkább arról a felismerésről és csodálatról szeretnék még pár szót ejteni, amit azon férfiak és nők munkásságán látok, akik nevét kevésbé ismerik. Azokra gondolok, akik olyanok, mint te. Azok, akik nem profi sportolók. Akik pl. a maratonfutás mellett keményen dolgoznak, talán céget vezetnek, terméket fejlesztenek, iskolában tanítanak, embereket gyógyítanak, autót szerelnek, és ki tudja még mi mindent csinálnak. Akiknek a sport ugyan fontos, de nem az egyetlen, ami kitölti az életüket. Sokan család, gyerekek nevelése, menedzselése és megannyi más kihívás közepette járnak ki a terepre, hogy elvégezzék a napi edzéseket. Vannak, akik kora hajnalban, mások késő este. Megtalálják rá az időt.

Csodálattal tölt az a tenni akarás, fejlődési szándék, amit annyi, de annyi sportolónkon látok.

És igen, amikor egy maratont, vagy egy triatlon versenyt teljesít valaki, az egyáltalán nem egyetlen megmérettetésről szól. Az a mindennapi áldozatok eredménye. Olyan, mint a pálinka (angolul spirit). A gyümölcs lelke. Párlat. Vagy ahogyan a szőlőből is készül a nemes bor. Ez sok összetevős. Nem mindegy, hol, milyen körülmények között, milyen talajon, milyen időjárási viszonyok között, milyen gondos művelés után szüretelték az adott gyümölcsöt, majd milyen eljárással készítettek belőle bort, vagy pálinkát.

Amikor pohárba töltjük, ritkán gondolunk arra, hogy mennyi apró (vagy nem is apró) részlet és munkafolyamat eredménye az, amit kortyolunk. Éppen ilyen a maratoni verseny is. Nem csupán egyetlen futás eredménye.

Olyan szerencsésnek mondhatom magam, hogy sok kiemelkedő eredményt láthattam testközelből is, átélhettem megannyi kihívást és segíthettem én magam is sportolóknak, akár az Olimpiára, vagy egy-egy világversenyre készülésnél, így tudom, mennyi meló van benne. Látom, milyen az, amikor valaki tudatosan készül. Igen, az amatőr, hobbisportolók is! Azok, akik tisztelik az adott távot, versenyt és saját magukat is annyira, hogy nem hűbelebalázs módjára készülnek. Megérint az a következetesség és elkötelezettség, amit rajtuk látok. Rendszeresen részt vesznek labor- és pályateszteken, edzéstervet követnek, szakértői segítséget vesznek igénybe (dietetikus, gyógytornász, mozgáselemző, coach, személyi edző, stb.). Mindezt azért, hogy a rendelkezésére álló — olyan nagyon korlátos — időmennyiségből a lehető legtöbbet ki tudják hozni.

Ez több, mint csupán egy maraton, ez több, mint egyetlen Ironman. Ez az életed lepárlása. Mindannak, amit eddig tettél és gondoltál magadról és az életedről, annak a kifejeződése. És mint ilyen, egyedi és példaértékű, amit legszívesebben egyesével bemutatnék, hogy lássa mindenki, ki honnan indult, meddig jutott és merre tart.

A bejegyzés szerzőjéről

Klopfer Csaba, az ENSPORT kommunikációs vezetője. A kilencvenes évek eleje óta fut, korábban a kedvenc távja a félmaraton volt, mára ezt a maraton váltotta fel. Az elmúlt 14 évben dolgozott cégvezetőkkel, borászokkal, olimpikonokkal, marketing és értékesítési vezetőkkel, futókkal, kerékpárosokkal, gyerekeiket nevelő szülőkkel. Segített márkák felépítésében, párkapcsolatok megerősítésében, válások zökkenőmentes koordinálásában, vállalati értékesítési hatékonyság növelésében, és élsportolók mentális felkészítésében.

Nézd meg Klopfer Csaba többi bejegyzését is! 

Érdekel az állapotfelmérés?

Egy jó diagnózis már fél siker. A teljesítménydiagnosztika egyik célja a pillanatnyi állapot felmérése, a meglévő képességek vagy az esetleges hiányosságok monitorozása, majd a kapott adatok alapján az egyéni pulzus és watt célzónák, valamint a teljesítmény küszöbök meghatározása. A laboreredmények alapján olyan személyre szabott, ugyanakkor rugalmas edzésterv állítható össze, amely a sportoló ideális fejlődését szolgálja. Ezenfelül a teljesítménydiagnosztikai kontrollmérés kristálytiszta képet ad arról, jó irányba tart-e a felkészülés, és hogy kell-e finomhangolni az edzésprogramot.

Érdekel az edzéstervezés?

Ha strukturált, egymásra épülő edzéseket tervszerűen megvalósítod, sokkal könnyebb lesz a számodra fontos céljaidat elérni. Ahogyan egy nyaralást, vagy egy építkezést is megelőzi a tervezés, éppen így komoly edzésmunkát is hasonlóan kezdünk. Egy olyan jó edzésterv, ami laborvizsgálati eredmények alapján rád lett szabva, irányt mutat, ugyanakkor rugalmasan igazodik a mindennapjaidhoz és céljaidhoz. A mai, rohanó világunkban egyre fontosabb, hogy az edzésre szánt napi 1-2 órát hogyan tölti el a sportoló, hogyan tudja a leghatékonyabban kihasználni a rendelkezésére álló időt.
Tetszik a bejegyzés? Oszd meg barátaiddal is!

Mi az ENSPORT?

Az ENSPORT hazánk egyik leggyorsabban fejlődő és legsokoldalúbb sportszolgáltatója. Célunk olyan komplex rendszer kialakítása, ahol a sportteljesítmény minden területén számíthatnak ránk jelenlegi és jövőbeli ügyfeleink. Sportlaborjainkban (Budapest, Sopron) teljesítménydiagnosztikai vizsgálatokkal, kerékpár-beállítással és futómozgás-elemzéssel, valamint személyre szabott edzéstervezéssel, dietetikai tanácsadással és étrendtervezéssel segítjük a hozzánk forduló kezdő, amatőr és profi, nemzetközi versenyekre készülő futókat, triatlonistákat és kerékpárosokat.

Fontos számunkra, hogy valós igényekre épülő, tudományos módszerekkel támogatott és egyénre szabott megoldásokat nyújtsunk. A folyamatos fejlesztésekkel szeretnénk hosszú távú, megbízható szakmai partnerei lenni minél több hazai egyesületnek, hazai sportolónak, akár hobbi, akár amatőr, akár versenysportról van szó.

Munkánk során igyekszünk a legmagasabb szakmai színvonalat és minőséget képviselni. Ezért használunk olyan szoftvereket és rendszereket, melyek profi csapatoknál is beváltak, mint például a diagnosztikánál használt FirstBeat, melyet az angol és spanyol labdarúgó válogatottak mellett a Manchester City, a Valencia FC és a Chicago Bulls is használ. Edzéstervezésben a SKY Pro Cycling Team, az Orica Green Edge, a British Cycling, az USA Cycling edzői és elemző szoftvere a TrainingPeaks segíti a munkánkat.

Shares
Share This