Mielőtt bármilyen szinten is belemennék a témába, leszögezem, a magnézium kell a túléléshez. A magnézium (Mg) nem csak csontjaink alkotó eleme, de az idegrendszer megfelelő működésében is szerepet játszik, valamint az adenozin-trifoszfáttal (ATP) és adenozin-difoszfáttal (ADP) alkot sejten belüli komplexet.

Ezek pedig elég fontos feladatok, így tény, hogy ezek nélkül nincs élet, tehát Mg nélkül nincs élet.

Ezeket az állításokat nem kérdőjelezem meg, nincs értelme, olyan lenne, mintha a fű zöld színét, vagy az ég kékjét vitatnám. Ahogy azt sem vitatom, hogy Mg pótlásra szükségünk van sport közben is. Azt sem vitatom, hogy a szervezet, amikor teljesen „rottyon” van, görcsölünk, hányunk, émelygünk ezeken a Mg „shot” ne segítene, de azt vitatom, hogy ezen csak a Mg segít. Abba sem szeretnék belekötni, hogy iható formában ezek a készítmények gyorsan, hatékonyan szívódnak fel, sokkal előbb, mintha sótabletta formájában vesszük be. Ez utóbbi megint csak a fű és az ég színe szintű vita lenne.

Azt viszont vitatom, hogy önmagában a Mg, különböző iható formában elég lenne, jó lenne, élettanilag elégséges lenne. A szervezetnek ugyanis nem csak Mg-ra van szüksége, hanem ásványi sókra. Oké, kell a Mg az energianyeréshez. Az ATP molekula utána az izomban bomlik le, de az izomműködéshez már kalcium (Ca) ion kell. E nélkül ugyanis nincs izomműködés. Az alábbi videó nagyon jól szemlélteti ezt.

Tehát a Ca is fontos, sőt elengedhetetlen az élethez és a sporthoz. Majd ezek után beszélhetnénk a nátriumról (Na), káliumról (K), melyek pozitív ionjai szintén nélkülözhetetlenek, és a Na-K pumpa a megfelelő ionkoncentráció fenntartásában hogyan tölti be a szerepét.

Egy szó, mint száz, nem hiszek a „csodatévő” Mg-ban, mert ez csak egy a sok testi csoda közül. Arról nem is beszélve, hogy orvosi rendelvényre székrekedéses tünetek enyhítésére is alkalmazzák. Na, most tegye fel a kezét, az, aki élt már át ilyen problémát egy verseny során… Senki? És az ellenkezőjét? Na, ezt már többen…

A szervezet egyensúlyban működik megfelelően. Amit elveszít, pótolni kell. Edzés során a legfontosabb azt pótolni, amit a mozgás során elveszítünk, felhasználunk. Prof. Dr. Georg Neumann a lipcsei Alkalmazott Sporttudományok Intézetének sportorvosi szakcsoportjának egykori vezetője, a Deutsche Triathlon Union (DTU) egykori szövetségi orvosa, könyvében ezeket állapította meg az izzadtságról:

Kattints a táblázatra, hogy
láthasd nagyobb méretben.

Két kérdés merül fel bennem azonnal. Az egyik, hogy vajon csak versenyen izzadnak a sportolók, illetve csak Mg-ot izzadnak? Mind a két kérdésre elég egyértelmű a válasz. Tehát az ásványi sók pótlása nem merülhet ki folyékony Mg ivásában és nem merülhet ki csak versenyen történő odafigyelésben. Amennyiben edzésen nem figyelünk ugyanúgy az ásványi sók pótlására, nem kezeljük komplexen a kérdést, ne várjunk csodát a Mg italoktól. Ha csodát érzünk, akkor pedig inkább azt kérdezem, vajon milyen állapotban volt a szervezet, ami ennyire „örül” egy adag Mg-nak? Nem tudom, de én a saját testemen nem is szeretném megtudni. Inkább maradok az összetett gondolkodás mellett, kerülöm a csak Mg készítmények fogyasztását, és ha már leégett a ház, más nem segít, akkor nyúlok hozzá, de szerintem ekkorra már mindegy.

A sportolóinkat ilyen és ehhez hasonló instrukciókkal is ellátjuk. Ha te is szeretnél velünk készülni, akkor nézed meg ezt!

Hivatkozások:

  • Mary P. Guerrera et al. A magnézium terápiás felhasználása. Orvostovábbképző Szemle XVII. évf. 3. szám, 2010. március, 47-56. oldal, Kommentár: Dr. Takács István
  • Prof. Dr. Georg Neumann – Sportolók táplálkozása
  • Balázs Margit – Sejtbiológia (Debreceni Egyetem 2011.)
  • GÁRDOS GYÖRGY– SARKADI BALÁZS – Az ATP – az élet tüzelőanyaga (Természet Világa, 129. évf. 2. sz. 1998. február, 50–53. o.)
  • http://www.sportorvos.hu/sportorvos/20150215/magnezium_es_potlasa/
Tetszik a bejegyzés? Oszd meg barátaiddal is!

Shares
Share This